Callcenter läggs ner efter tre veckor

Efter endast tre veckor tog det slut - ett nyetablerat callcenter-företag läggs nu med.
- Vi är oerhört besvikna på företaget, säger en av de anställda.
- Vi blev alla chockade, säger platschefen Patrik Kaas.

LULEÅ2006-12-06 06:00
Det blev kortvariga anställningar för de 15 personer i Luleå som den 13 november började arbeta på Skandinaviens nummertjänst.
Redan efter en dryg vecka fick nio av dem lämna sina jobb, övriga sex fick gå i måndags då callcenter-företaget slog igen efter endast tre veckors verksamhet.
Kuriren har talat med några av dem som var med hela tiden.
- Det är klart att vi är kritiska och oerhört besvikna på arbetsgivaren. Allting har gått så väldigt fort, säger en av dem.
Personerna vill vara anonyma, redan efter det att de första arbetskamraterna fick lämna jobbet så uppstod problem.

Blev bittra
- Vi var ledsna när de första nio fick gå och en del av dem blev bittra på företaget. Det gjorde inte situationen lättare och vi drabbades alla privat av detta, säger en annan.
De rekryterades i oktober och ägarna, ett finskt företag, lovade både god personal­politik och fräscha lokaler. Bolaget har redan fyra callcenter i Finland och verksamheten kan jämföras med Eniro 118, skillnaden är den att nummerupplysningen är gratis och enbart gäller företagsnummer.
Bolagets intäkter kommer från de extra tjänster som företagen ansluter sig till.
- Men det gick snett från början. Vi uppfattade inte företaget som oseriöst men marknadsföringen var minimal och när vi försökte värva kunder så hade ingen hört talas om oss, berättar en av de anställda.
Samtliga på företaget var provanställda och det är oklart hur det blir med deras löner. De flesta var arbetslösa men det finns exempel på personer som lämnade andra jobb för att börja på Skandinaviens nummertjänst.
Patrik Kaas var platschef i Luleå. Han kan bara bekräfta de anställdas berättelser.
- Ja, det gick verkligen fort men det är inget jag kan göra. Beslutet om nedläggningen kom från ägarna i Finland och var en chock för oss alla, säger han.

Inget etableringsstöd
Kaas hävdar att bolaget inte fått något etableringsstöd i Sverige.
- Nej, det är inget fel på marknaden i Luleå men av en mängd olika anledningar gick det inte bra, en del av dem är rent tekniska. Ägarna har god erfarenhet av detta och såg genast att budgeten inte håller, säger han.
Företaget hade inget kollektivavtal även om de anställda var fackligt anslutna. Detta förklaras med att man aldrig hann så långt.
Patrik Kaas utesluter inte att de finska ägarna, trots allt, gör ett nytt försök i Sverige.
- Ja, det är mycket möjligt men inte i Luleå, säger han.
En av de före detta anställda säger:
- Jag kommer aldrig att ta jobb på det företaget igen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om