Centrala buss visste mer än andra

Centrala buss fick specifik information och kunde då bli billigast på busstrafiken.Därför bör upphandlingen göras om.

Luleå2011-09-22 06:00

Det här är vad förlorarna Veolia och dotterbolaget Granbergs buss yrkar i den överprövning bolagen begärt hos Förvaltningsrätten.

Oavsett utslaget kan man gå vidare. Processen kan dra ut på tiden. Busstrafiken som upphandlingen gäller ska igång nästa sommar och nya bussar ska köpas in. Det finns exempel där avtal om busstrafik förlängts som följd av långdragen process kring en upphandling.

Vid den nu aktuella upphandlingen tog Centrala buss hem massor av linjer.

Överprövningen gäller Boden-Luleå, Piteå-Luleå, Arvidsjaur-Luleå, Älvsbyn-Luleå, Älvsbyn-Piteå, Gällivare-Pajala och Piteå-Jokkmokk.

Utöver att göra om upphandlingen yrkar Veolia, som alternativ, att Centrala buss anbud stryks. Den som låg närmast i tur medan alla hade samma information bör i så fall få körningarna, resonerar Veolia.

I handlingar redovisar bolaget för upphandlingen. Utöver fast ersättning utgår provision till bussbolagen. Provisionen varierar. Dessutom gäller inte provisionen skolelever. För gods utgår viss andel av ersättningen till bussbolaget.

Bli billigare
Centrala buss har enligt konkurrenten fått veta mer än andra om provisionsberättigade resenärer.

- Vi bedömer att de tillskansat sig mer information än vad vi fått. Vi har inte begärt den här informationen, men det ska gå till så att om någon begär information så ska alla få samma, beskriver Björn Sverin, affärsområdeschef vid Veolia transport.

Ju mer information du har desto mindre gardering behöver du göra för risker, resonerar Veolia.

- Du kan slimma ditt anbud, beskriver Björn Sverin.

Veolia påvisar exempel där Centrala buss, i ett justerat anbud, räknat upp den väntade provisionsberättigade ersättningen. Skillnaden i ett fall är 100 procent, hävdar Veolia.

- Vår bedömning är att den här informationen inte haft någon betydelse. Veolia har dessutom haft sträckor som vi talar om och bör därför känna till förhållanden. Centrala buss begärde resandeinformation och det hade de andra också fått, om de begärt det, säger Arne Andersson, vd i länstrafiken i Norrbotten.

Veolia/Granbergs var heller inte tvåa på alla de sträckor som överklagats, uppger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om