Chefer slåss för goda bra järnväg

Skjut inte upp byggandet av Haparandabanan! Industrin i norr behöver få tillgång till ett modernt och effektivt järnvägsnät.
Det säger cheferna för flera stora företag i ett brev till regeringskansliet.

LULEÅ2005-07-08 06:30
Det är cheferna för Outokumpu, LKAB, Billerud Karlsborg, SCA Packaging Munksund, Kappa Kraftliner och Boliden som skrivit brevet till regeringskansliet. Anledningen är en oro över att Banverket kan gå ifrån tidigare beslut och senarelägga byggandet av Haparandabanan.<br>I brevet talas om de stora godsvolymer som transporteras från norra Sverige och norra Finland.<br>Stora investeringar<br>?Näringslivet har i dag stora extrakostnader på grund av den undermåliga standarden på Haparandabanan. Det är naturligtvis inte hållbart att som i dag ha mer än dubbelt så dyra transporter per tonkilometer jämfört med exempelvis södra stambanan.?<br>Brevskrivarna talar också om de stora investeringar som Outokumpu gjort när det gäller vagnar och terminaler.<br>?Dessa investeringar är gjorda mot bakgrund av de beslut och planer som Banverket och -regeringen gjort.?<br>Samarbete ökar<br>I brevet talas om att effektivisera transporter på sträckan Torneå-Avesta/Göteborg. De sex cheferna kommer också in på samarbetet mellan näringslivet i Finland och Sverige som man säger ökar.<br>?Det är helt nödvändigt att åtgärderna på Haparandabanan är slutförda 2010.?<br>De sex cheferna kommer också in på planerna att inrätta en transportkorridor som ska starta i Narvik och gå vidare till Boden-Haparanda-Torneå och sedan nå Kina via Transsibiriska järnvägen.<br>Positiv utveckling<br>?Nordvästra Ryssland har enorma råvarutillgångar i form av skog, malm och mineraler. En effektiv infrastruktur är nödvändig för att tillgångarna ska kunna tas i bruk och vidare-förädlas av svensk och finsk industri.?<br>Brevet till regeringskansliet talar också om den positiva utveckling som sker på Nordkalotten just nu.<br>?Norra Skandinavien är en het region och näringslivet gör just nu enorma investeringar. Det har medfört ökad produktion och därmed ytterligare ökade krav på effektiva godstransporter?.<br>Brevskrivarna hänvisar till det beslut som regeringen tagit och som säger att Haparandabanan ska påbörjas under perioden 2004?2006. Man säger att regeringen bör se till att beslutet också verkställs.<br>De som undertecknat brevet till regeringskansliet är Outokumpus Olof Faxander, LKAB:-s Martin Ivert, Stina Blombäck, Billerud Karlsborg, Jan Johansson, Boliden Mineral, Per Embertsén, SCA Packaging Munksund och Tore Persson, Kappa Kraftliner.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om