Coop efter Sommargatan: "Jätteproblem"

När kunderna inte längre kunde parkera utanför butiken oroade sig Coop Loet för hur sommaren skulle gå.

Sommargatan i Luleå.

Sommargatan i Luleå.

Foto:

Luleå2018-08-24 06:00

Redan i början av sommaren – när kommunen presenterade sitt beslut kring Sommargatan i Luleå – höjdes oroliga röster bland handlarna i området.

Sommargatan skulle bli en plats för gång- och cykeltrafikanter, aktiviteter och sittplatser. Det i sin tur innebar att fordonstrafiken längs Storgatan mellan Kungsgatan och Hermelinsgatan stängdes av mellan slutet av maj till mitten av augusti. Det innebar även att ett antal parkeringar utanför till exempel Coop Loet försvann, något som upprörde bland andra Per Olofsson, distriktschef för Coop Norrbotten.

– Det handlar om tillgängligheten. En icke oansenlig del av våra kunder använder bil och nu kommer de använda andra inköpsställen i stället, sa han till Norrbottens media tidigare.

LÄS MER: Hårda kritiken från cityhandlarna - Sommargatan blir p-kaos

LÄS MER: Kommunen: "Vi har inte alla svar"

Nu summerar Coop effekterna av Sommargatan.

– För oss är servicen till våra kunder det allra viktigast och däri ligger också tillgängligheten. Och tillgängligt har det inte varit här i sommar. Våra kunder ska ju kunna stanna utanför för att lasta matkassar och vi är ju också postombud och en del har tunga paket... I början hade vi också jätteproblem med färdtjänsten. Vi tyckte väldigt synd om våra kunder som är pensionärer och fick irra omkring på Loet för att leta sin färdtjänstbil efter att de handlat. Vi fick bråka en hel del med kommunen innan de fick taxibolagen att köra in, säger butikschef Eija Nilsson.

Att Sommargatan påverkat butikens försäljning vågar dock Nilsson inte slå fast.

– Till viss del tror jag det, men det är svårt att säga om det berott på Sommargatan enbart eller det faktum att sommaren varit så extrem. Det jag kan säga är dock att vi hade en väldigt positiv ökning efter att vi byggde om, men att man inte kunde se den ökningen efter Sommargatan längre.

Vad tänker ni om kommunen skulle bestämma sig för att återupprepa Sommargatan nästa år?

– Det är jättekul att kommunen ordnar med saker – men i så fall hoppas jag att det blir någon annanstans, säger Nilsson.

Helena Lindvall är projektansvarig för Sommargatan på Luleå kommun.

– Vi har haft en dialog med handlarna sedan starten, bland annat kring att färdtjänsten skulle kunna ta sig fram på ett bra sätt. Jag vet att det var problematiskt initialt, framförallt under första veckan när vi byggde, men sedan hade vi täta samtal med Coop och färdtjänst så att färdtjänst kunde informera taxichaufförerna att de kunde köra in, säger hon.

– Men vi tar så klart handlarnas synpunkter på allvar och kommer att göra en utvärdering nu.

Utvärderingen kring Sommargatan baserar sig bland annat på enkäter med besökare, enkäter med handlare och studier av aktivitet på platsen. Den beräknas vara färdig i september.

– Sedan får vi se vad den visar och om Sommargatan är något vi ska gå vidare med. Och om vi ska det är det inte säkert att det behöver vara på samma plats som i år, säger Lindvall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om