Årtalen är preliminära. Däremot finns planerna.
- Vi ska växa med lönsamhet, det är det uppdrag styrelsen gett, säger Thomas Björk.
Alla nysatsningar har inte blivit bingo.
Svag början
Efter att ha funderat på Kronan öppnade Konsum Norrbotten, som föreningen hette då, i stället en stor butik på Örnäset. Den gick dåligt.
Senare gjordes den om till en större butik, Coop Forum. Offentliga räkenskaper för separata butiker ger inte föreningen ut. Coops egen rapportering talar för att butiken gått bättre efterhand, inte minst i fjol.
- Den ökar mer än genomsnittet. Vi kan också se vad varje kund handlar och i genomsnitt per kund ökar den här butiken mest av dem vi har, säger Thomas Björk.
- Butiken har stort upptagningsområde, Hertsön, Lövskatan, Svartöstaden, Skurholmen, Malmudden och Kronan, säger stormarknadschefen Jörgen Hallén.
I folkströmmen
För en tid sedan lade Coop Norrbotten ner en butik på Hertsön.
Kring 2014 ska en ny butik alltså öppnas i Luleå av storleken Coop nära eller Coop Konsum.
Det blir på norra sidan Luleälven och med tanke på kriterierna hamnar tankarna på Kronan eller närliggande omgivning.
- Kronan skulle kunna vara aktuellt.
I Piteå lägger föreningen i år ner butiken på Djupviken. Den betecknas som olönsam och med fel placering sett till trafikflödet.
- Vi vill ha en ny butik mellan Djupviken och centrum, men inte i centrum, där har vi ju Coop Forum, säger Thomas Björk.
Rusta flera
Coop Norrbottens uppger en treårig investeringsplan på 150 miljoner kronor. I Älvsbyn förvandlas butiken till det större konceptet Coop Extra.
- Vi tittar också på att rusta upp fyra butiker ute i länet, säger Thomas Björk.
På Storheden görs en separat satsning för att möta den inverkan på kundströmmarna som nya infarten från E 4 kan få.