Country som en highway direkt till hjärtat

Det blir höga betyg för nyutgiven countrymusik avlyssnad av Rolf Nilsén.Både Swinging Doors Without goodbye och Hotel Rooms Birth of a salesman får fyra kurirhästar.

Foto:

Foto:

Foto: Fotograf saknas!

LULEÅ2008-02-08 01:45
Swinging Doors är ju onekligen ett namn med vissa inbyggda förpliktelser. Så heter en av den seriöst ärrade countryikonen Merle Haggards tidiga hits ("I´ve Got Swinging Doors, A Bottle and A Barstool: My New Home Has A Flashing Neon Sign" - om en man som slutgiltigt har gjort favoritbaren till sitt permanenta hem) från cirka 40 år sedan. Och döper man ett band efter något som Merle Haggard skrivit - då leker man inte. Då är det allvar man menar med sin musik. Och det kan man, med stor trygghet, också lugnt konstatera att Swinging Doors från Luleå menar. Det är musiker med tungt respektingivande meritlistor och cred som håller några varv runt hela Texas som tillsammans har slipat fram Swinging Doors sound. Lika smittsamt som fågelinfluensa och försett med ett gung, skapat med Lars Bonneviers exemplariskt finstilta gitarrlir, Hans Sandins supersolida fiddlande och Jonas Jakobssons basgångsexpeditioner som den grundstomme som hela bygget vilar på. Foga till denna delikata helhet även Tobbe Sandströms trumarbete, Ulf Edlunds pedal steel, Gunnar Sundströms pianoåkningar och Björn Erixons understöd i form av sång och gitarrspel. Och vi har då nått fram till juvelen i kronan, som är Maria Erixons fullständigt oroväckande ljuvliga sånginsatser. Det blir helt enkelt inte bättre ens om man införskaffar ursprungsstoffet i Austin, TX, eller på annan relevant plats. Och detta meddelas utan den allra minsta tendens till darr på underläppen. Alla texter av Maria och Björn Erixon och - en helt självklar känsla för musiken som en enda stor livspalett. Pendelslag mellan den ödsliga melankolin i Waitress Blues, det eviga minnet av någon som kom och försvann i Without Goodbye, någon som bara försvann i Where the River Flow, att ta sig igenom det tillstånd som livet är i Another Monday och av konstaterandet av att så här är det, this Is It, i den eftertryckliga The Tapas Bar.
Det finns också all anledning att dröja vid låtar som I Love To See You Walk Away, Bus 28, Lazy Sunday Morning och Touch the Void. Plus ytterligare några stycken. Också. Allt här är extremt väl genomarbetat, ingenting är bortslarvat eller mindre väl genomtänkt. Det handlar om kvalitet - rakt över. Det är country som en highway direkt till ditt hjärta. Trots att det långt ifrån alltid är en glad platta, så blir man glad när man spelar den och för full kraft drabbas av alla intryck och impulser som förmedlas på den. Swinging Doors har alltså gjort en platta som de på allvar kan känna stolthet över. Jag gör det för säkerhets skull också. Och kommer den någonsin i närheten av Merle Haggards öron så slår jag vad om en liter god bourbon att han också känner stor stolthet över att Swinging Doors-begreppet har förvaltats just så här fint. Och i kväll är det releasefest för Swinging Doors Without Goodbye på Magma och St. Lawrence i Luleå. Saloondörrarna slår nog aldrig igen där. Det är mycket av country och av andra lägerelds och vägfararstämningar i Ollie Olsons Hotel Rooms - Birth of A Salesman också. En formellt rätt, för att inte direkt säga väldigt, oansenlig platta som man ibland upplever som om Ollie och den ber om ursäkt för sina blotta existenser. Dramatikern Arthur Miller skrev in sig i teaterhistorien genom Death of A Salesman (En handelsresandes död). Här är dess anti-tes: Birth of A Salesman. Ollie Olson, mest bekant som indieproducent och mixtekniker med skåror i gevärskolven som det står både Snoop Dogg, Christian Walz och Robyn på, har suttit på hotellrum från New York till Gällivare och låtit sig inspireras till de både fundersamma och flyktiga sånger som heter Scary To Be Alone, Dropping the Keys och (It?s Just A) Phase. Och det är ju ingenting annat än omöjligt att bli tvärförälskad i något som har döpts till Sad Sad Case of Friday Night. Här knackar vi på de respektive hotelldörrarna och om de inte öppnas, så bjuder vi bara in oss själva och kliver på. Det som finns där innanför är garanterat anspråkslöst, men också lika garanterat kreativt och begåvat. Musikerna inkluderar de från Luleå emanerande Staffan Lahti, Kalle Nyman, David Lindgren, Aron Tideström, Peo Svanström, Danne Johansson och Jonathan Lundberg. Oerhört oklanderliga. Knock on Any Door, alltså. Och - Get In.
Without Goodbye Swinging Doors

Doghowl/Rootsy

Betyg: 4 kurirhästar

Hotel Rooms - Birth of A Salesman Ollie Olson

Lovebat/Bonnier Amigo

Betyg: 4 kurirhästar

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om