Inom loppet av mindre än en vecka har två olyckor mellan cyklist och bilist inträffat i korsningen Munkebergsgatan-Mjölkuddsvägen. Parallellt med Mjölkuddsvägen löper en gång- och cykelväg som breddats och numera finns inga skarpa trottoarkanter som sätter ned cyklistens hastighet i korsningarna.
– Förr eller senare händer en rejäl olycka här, säger Ulf Dalberg som bor i området och brukar passera korsningen några gånger varje dag med sin bil.
Han berättar att han varit nära några gånger att köra på cyklister tidigt på morgonen då det fortfarande är mörkt ute. Korsningen kunde vara bättre upplyst tycker han. Det är svårt att se svartklädda cyklister som kör utan belysning på cykeln.
– Sedan man gjorde om här har det varit en massa incidenter, menar Ulf Dalberg och relaterar till upprustningen och breddningen av cykelbanan.
Den nybyggda cykelbanan som går parallellt med Skeppsbrogatan mellan Kungsgatan och Hermelinsgatan har många fel och brister. Det anser cyklisten Sven Persson som cyklar där varje dag på väg till och från jobbet.
– Den är väldigt illa konstruerad. Den är alldeles för smal och stolparna står för nära cykelbanan, säger Sven Persson.
Han irriteras av att bilister använder cykelbanan som parkering, speciellt på morgnarna. Korsningen Skeppsbrogatan-Kungsgatan upplever han som problematisk, eftersom bilisterna på Kungsgatan inte kan se cyklisten på cykelbanan förrän i ett sent skede.
Cykelbanan längs med Sandviksgatan borde vara utformad på ett annat sätt; den går nära husen med alla utfarter och dörrar. Risken finns att man som cyklist kolliderar med någon som kliver ut från någon av fastigheterna menar han.
Sven Persson tycker att det är mycket konflikter mellan cyklister och gående i Luleå. Men som cyklist är den största faran att man kör omkull.
– Åtta av tio olyckor är singelolyckor, då har det med infrastrukturen att göra. Det är grusigt, dåligt snöröjt och gropar i cykelbanan, säger Sven Persson.
– Infrastrukturen är inte byggd för de hastigheter som cyklister har i dag. 30 kilometer i timmen upplevs som väldigt snabbt om man cyklar, säger Sven Persson.
Daniel Pettersson, chef för trafikenheten vid polisen i Norrbotten säger att många människor inte är tillräckligt intresserade av att hålla sig uppdaterade om nya trafikregler.
– Rent juridiskt är man skyldig att känna till reglerna, säger Daniel Pettersson.