Daggkåpan vädjar till politikerna

Eleverna klarar sig allt bättre på Daggkåpan. Det menar personalen på skolan och får stöd av barnpsykiatrin. De vädjar till politikerna att inte lägga ned.

Luleå2010-01-26 06:00
Som Kuriren berättat ska barn- och utbildningsnämnden (Bun) ta ett "inriktningsbeslut angående inkludering" på torsdag. I praktiken innebär beslutet att de särskilda lärmiljöerna ska avvecklas senast 2011.Eleverna på Daggkåpan, Lillstrandsskolan, Oasen och Språkenheten ska återgå till sina hemskolor, de ska inte längre separeras från övriga elever.Men föräldrar och personal protesterar. Eleverna har diagnoser som autism och
adhd och deras speciella behov kan inte tillgodoses på en vanlig skola.- De hamnar i korridoren, i ett eget rum med en elevassistent om de överhuvudtaget kommer dit. Det är inte att inkluderas, tvärtom, sade en av pedagogerna på Lillstrandsskolan i förra veckan.Kollegorna på Daggkåpan håller med. I ett brev till Buns ledamöter vädjar de om att de ska rösta rätt på torsdag. I brevet beskriver de hur viktig Daggkåpan är för eleverna: "Deras mentala, intellektuella, sociala förmågor förbättras betydligt och just för att, till skillnad mot andra, de får umgås med dem som liknar den själva. Det medför att skolarbetet flyter på mycket bättre och flera av dem klarar nationella proven med råge".Med brevet skickar personalen ett utlåtande från den neuropsykiatriska enheten inom barnpsykiatrin på Sunderby sjukhus. Brevet är undertecknat av bland andra två psykologer, en överläkare och verksamhetschefen Lena Johansson.Där sägs klart att en förflyttning av eleverna är en "drastisk åtgärd" som kräver att stor hänsyn tas till "de specifika svårigheter och speciella behov" som gäller för autistiska barn. Förändringar skapar "kaos och förvirring" vilket kan innebära att "en hel termins inlärning kan förloras".Det sägs även att autistiska barn inte mår bra av att integreras i en vanlig skola med andra elever.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om