Folkpartiledaren Jan Björklund besökte Teknikens hus och universitetet på onsdagen.
I samband med besöket ordnades en pressträff. Då talade Björklund bland annat om den svenska lärarkåren. Han sade att omkring hälften av dem som undervisar på låg- och mellanstadiet inte har några större kunskaper i naturvetenskap och teknik.
Enligt Björklund beror det på att lärarstudenter på 80-talet kunde välja bort olika kurser.
- Många var humanister och ville därför läsa historia och svenska. Och så valde de bort naturvetenskap och teknik.
Inte välja bort
Jan Björklund säger att i den nya lärarutbildningen ska inte eleverna kunna välja bort ämnen på samma sätt. Det betyder att alla måste läsa
både humaniora och naturvetenskap.
- För Sverige som nation är det viktigt att ungdomar blir intresserade av naturvetenskap - annars riskerar vi att på sikt få ta över tillverkning av billiga plastleksaker från
andra länder.
Under den senaste tiden har Jan Björklund kritiserats hårt av olika debattörer. De har talat om hans vurm för det som kallas katederundervisning, att läraren förmedlar kunskap till eleverna som sitter tysta. Björklund fnyser åt den kritiken.
"Betyg och ordning"
- De som kritiserar mig är de som under de senaste 40 åren styrt den svenska utbildningspolitiken och som misslyckats med den. Det handlar om personer som inte tycker att betyg eller ordning i klassen är något viktigt. De länder som har den inställningen är också framgångsrika skolor. Det gäller bland annat Finland, Sydkorea och skolor i Shanghai
i Kina.
För en tid sedan kom Skolverket med en rapport. Där konstaterades att i inget annat land är elevernas framgång i skolan så beroende av föräldrarna.
Hur ser du på det?
- Det stämmer. Och det beror på den skolpolitik som Socialdemokraterna införde. Tanken var god, att man skulle öka jämställdheten. Det innebar att eleverna fick ökat ansvar för undervisningen - de skulle söka information om olika saker. Det fungerar för elever som har stöd hem-
ifrån. Men för alla andra fungerar det inte. Och det är en av anledningarna till allt sämre skolresultat och ökade klassklyftor, säger Jan Björklund.
Han anser att katederundervisning ska återinföras - att det är läraren som ska leda lektionerna och ha ansvar för dem. Jan Björklund talar också om att höja statusen för läraryrket. Där ingår inte bara lärarlegitimation utan också karriärvägar för lärare. Och höjda löner. Björklund vill också införa lämplighetstester vid ansökan till lärarutbildningar.