Därför ändrar Lunet nätavgiften

Lunet slutar att ta betalt för nätet. I stället ska tjänsteoperatören fakturera hela avgiften. Risken att det blir dyrare för Luleåborna är liten, bedömer Lunets vd Kent Eneris.

Luleåborna får i fortsättningen betala nätavgiften direkt till tjänsteoperatörerna.

Luleåborna får i fortsättningen betala nätavgiften direkt till tjänsteoperatörerna.

Foto: Shutterstock.com

Luleå2019-01-08 16:24

– Det tror jag inte. Enda skillnaden är att man får en räkning i stället för två, säger han.

Eneris menar att det som blir en förändring i Luleå redan är standard i många städer i Sverige.

– Det är tjänsteoperatören som hjälper kunderna. Man går inte på nätägaren när det strular med internet. Det är ungefär samma sak som att man inte ringer Trafikverket om bussarna inte fungerar. Det här blir smidigare och förenklar för Luleåborna.

Varför har ni inte gjort det tidigare?

– Vi har inte hunnit. Planeringen har pågått några år. Nu har vi den tekniska plattformen och är organisatoriskt redo.

Vad innebär det här för Lunet?

– Att vi kommer att jobba på ett lite annat sätt. Vi kommer att behöva skärpa vår service till företagen som levererar tjänsten. Men några förändringar i personalstyrka blir det inte.

Nätavgiften för villor i Luleå är i dag 219 kronor i månaden medan den är något lägre för bostadsrättsägare. Sedan tillkommer en avgift från tjänsteleverantören, som varierar beroende på hastighet och bolag.

– Det som blir kvar från vår sida är en serviceavgift på 19 kronor i månaden för villaägare. Den betalas en gång per år.

Finns det inte risk att operatörerna smyghöjer nätavgiften?

– Det blir ju en konkurrenssituation. Jag tror ingen vill bli först med att skruva upp priserna.

Och om alla skruvar upp samtidigt?

– Då hoppas jag att Konkurrensverket och Post- och telestyrelsen är på tårna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om