Det har skett en miss i beställningen av mat från Luleå kommuns sida, slår socialnämndens ordförande Fredrik Hansson fast. Produktionsköket i Öjebyn har lagat den mat som beställts och Samhall har levererat beställd mat.
– Det vi vet nu är att det skett en miss i beställningen, inte i leveransen. Det är inte så att Öjebyns produktionskök inte har producerat den mat som har beställts. Vi vet att det blivit en miss i beställningen, säger Fredrik Hansson (S) apropå de uppmärksammade artiklarna om Karin, 80 år, som inte fick den mat hon betalt för.
Fredrik Hansson är också vice ordförande i den gemensamma kost- och servicenämnd som Luleå och Piteå kommuner har inrättat. Nämnden ansvarar för produktionsköket i Öjebyn som förser båda kommunerna med kylda maträtter till ordinära boenden samt till särskilda boenden i Luleå kommun.
Vem ansvarar för att det skett en miss i beställningen?
– Det är väl hemtjänstpersonalen som ska göra beställningen, det har blivit en miss. Det är viktigt att vi får utreda varför det blivit en miss i beställningen, fortsätter han.
– Klart vi tar det på allvar, vi måste utreda om det är något systematiskt, säger Fredrik Hansson.
Enligt Karins anhöriga är det inte bara vid ett tillfälle som det har skett?
– Då måste vi titta på det, om det är något större fel. Generellt sett har vi inte några större avvikelser, säger Fredrik Hansson.
Han tillägger att han förutsätter att socialnämnden samt kost- och servicenämnden kommer att få en rapport om det inträffade.