Därför byter Vattenfall logotyp

Statliga kraftjätten Vattenfall byter logotyp.

Ny logga. Den nya överst, den gamla under.

Ny logga. Den nya överst, den gamla under.

Foto: Illustration: Vattenfall

Luleå2018-03-19 19:56

Den nuvarande logotypen med solen, vattnet och stjärnan har hängt med sedan 1992. Nu renodlas den till att vara en blågul cirkel delad på mitten. Även typsnittet har förändrats, till en rakare variant.

– Det är inte varje år man byter den grafiska identiteten på ett sådant här företag. Vi har spenderat det senaste året med att göra gedigen research, säger Karin Lepasoon, kommunikationsdirektör vid Vattenfall, till medie- och kommunikationstidningen Resumé.

Bytet ska ses som en del i Vattenfalls omställning till en klimatsmartare verksamhet.

– Alla förändringar är ett resultat av det som händer i omvärlden. Klimathotet är en av vår tids största utmaningar. Där har energibranschen en jättestor roll att spela. Vi vill vara ledande i omställningen och är mitt i omvandlingen av förteget. Varumärket är ett sätt att visa förändringen både internt och externt, säger Karin Lepasoon till Resumé.

Kampanjen för att lansera den nya logotypen startar i april.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om