Med ett täckningsområde från Örnsköldsvik till Treriksröset blir flygturerna, precis som uppdragen, ofta långa och varierade för polisflyget i Boden. Det är en av landets fem baser och den här tiden på året är särskilt intensiv.
– Just nu är vi mycket i fjällvärlden. När alla samlas där kring påsk finns det en del att göra, som ofta när folk ska festa och ha kul, säger Markus Sammeli, baschef för polisflyget i Boden.
Det är en av de verksamheter inom polisen som arbetar mycket med statlig räddningstjänst. Det innebär att de ansvarar för fjällräddning och sökandet av försvunna personer, vilket de ofta gör i nära samarbete med civila fjällräddare som arbetar på uppdrag av polismyndigheten.
Förutom uppdraget som räddningstjänst arbetar de nära polisens övriga verksamhet, med allt från spaningsarbete till patrullering. Under sommarhalvåret består arbetet till stora delar av fjällräddning och eftersök av försvunna, för att övergå mer i brottsbekämpning på vintern.
– Vi har inga egna uppdrag eller utredningar. Vi är en resurs inom polisväsendet som kan utnyttjas där vi gör mest nytta för stunden enligt vakthavande befäl, säger baschef Markus Sammeli.
I vilka situationer är det bättre att flyga polishelikopter än att köra polisbil?
– Det är ett mycket bra komplement till polisens övriga verksamhet. Vi har både vanlig videokamera, värmekamera och teknik så att vi kan se i mörker. Kombinationen av alla förmågor gör oss till en nödvändig resurs som snabbt kan få bra överblick, såväl som att täcka stora områden.
När de letar efter kriminella finns dock nackdelar med att enbart använda sig av helikopter.
– Om någon har sprungit ut i skogen är det lättare att både hinna ikapp och hitta dem från luften än från marken. Vi har dock svårt att gripa någon mitt i skogen, men helikopter är ett bra komplement.
I samband med att polismyndigheten blivit större har även flygbasen i Boden blivit det. Sedan hösten 2023 är de tre fler poliser, vilket har gjort det möjligt att bredda verksamheten.
– Förut flög vi över Luleå någon gång i veckan, nu blir det i genomsnitt fem gånger i veckan. Tidigare var det också ett större fokus på att släcka akuta händelser men nu är det möjligt att arbeta med mer planerad verksamhet, säger Markus Sammeli och fortsätter:
– I helgen var vi till exempel hos trafikpolisen i Västerbotten för att bistå med skoterbevakning. Sådana saker gör vi så länge det inte inkommer högre prioriterade ärenden. Livräddande går såklart före allt annat.
Med fler poliser vid flygbasen i Boden får Luleåborna räkna med att se polishelikoptrar i luften allt oftare än vad de gjorde för ett par år sedan. Men Markus Sammeli är tydlig med att det inte alltid innebär att något särskilt inträffat.
– Det är allt från underrättelser till trygghetsskapande arbete. Sedan vill vi bli en så pass naturlig del av stadsbilden att människor inte reagerar när vi faktiskt är ute och spanar efter något särskilt, säger han.
Markus Sammeli menar också att det finns ett syfte med att bara ta en sväng över området.
–Vi behöver träna på allt från arbetsmetoder till lokalkännedom. Sedan pågår det alltid grejer i Luleå och Boden. Har vi inget annat för oss så kan vi lika gärna vara ute och kolla läget. Vi tycker inte att det finns något jobb som är för litet för oss, även om vi alltid måste göra en avvägning.