Motormännens tekniske expert Milas Kosijer finns på huvudkontoret i Stockholm. Han tror på förklaringen att fordonen fått vattenskadad diesel när de tankade.
- Annars är det väldigt märkligt med tanke på att de drabbade bilarna tankats på ett och samma ställe, som det uppges. Jag har svårt att tro att det är bilarna det är fel på, säger han.
Det är inte ovanligt att problemen uppstår på grund av kondens i bränsletanken, en kondens som i sin tur uppstår av omväxlande kallt och varmt väder, berättar Kosijer.
- Det förekommer, även om det främst gäller äldre bilar. Men då skulle problemet vara spritt både här och där. Men här sägs det ju att man tankat på samma mack. Där bör man kontrollera dieseln igen, säger han.
Men borde inte fler bilar drabbas om dieseln är vattenskadad?
- Inte nödvändigtvis, det beror på hur mycket man tankar. Har man redan en halvtank märks det inte så mycket som om man tankar från tom tank, säger Kosijer.
Kuriren har tidigare berättat om problem i dieselbilar som uppstått genom bakterier i bränslet, ett problem som rapporterats både från Råneå och Jokkmokk.