Delad syn på handeln

Ömsom vin, ömsom vatten. Så kan Luleås julhandel beskrivas i år. Onoff är nöjd med handeln medan Jan Wennskog, ordförande i Svensk handel Luleå och ägare till Ljus och kraft, elkedjan, är mindre nöjd.

LULEÅ2003-12-30 06:30
<br> ? Det har varit tuffa papper, säger han.<br>Wennskog är missnöjd med årets julhandeln. Enligt honom slog inte julhandeln några rekord i år. De viktiga dagarna före jul slog kung Bore till med snöstorm och svinkallt, något som syntes i dagskassorna.<br> ? Vi får se när vi slickat såren. Men det är definivt sämre än i fjol.<br>Han tror att julklappspengarna gått till kapitalvaror, exempelvis DVD och digitalkameror, men även till resor.<br>Kenneth Strandemo, butikschef vid Onoff, är desto mer nöjd med sin månad.<br> ? Jag tycker att vi sett en lite ökande trend i julhandeln. Vi har sålt många MP3-spelare och hemmabioanläggningar.<br>Populärt med färdigkokt<br>Och försäljning har fortsatt varit bra. Onoff hade öppet juldagen och annandagen. På juldagen hade affären 2.500 kunder som handlade för 700.000 kronor. Om inte vissa varor sålt slut kunde dagskassorna blivit ännu högre.<br>Per Setterqvist, butikschef på Obs Storheden, är också nöjd med försäljningen. I år har 28.000 kilo julskinka sålts, mestadels färdigkokt.<br> ? Kunderna vill helst sköta griljeringen själva.<br>Panik spreds sig före jul då gravlaxsåsen och rödbetssalladen tog slut.<br> ? Rödbetssalladen var slut i hela stan, säger Setterqvist.<br>Han berättar att det kom in kunder och förtvivlat frågade efter rödbetssallad, men vad göra.<br>I fjol var det spelkonsollen Playstation 2 som blev årets julklapp för Obs. Årets julklapp har blivit en leksakskatt. <br>Obs har under december omsatt 45 miljoner kronor ? något mer än i fjol.<br> ? Och då var 2002 ett väldigt bra år, säger Setterqvist.<br>Vasko Cuknev, butikschef för Willy?s, är mycket förtegen om årets julförsäljning.<br> ? En klar förbättring från i fjol, säger han till slut.<br>Jan Holmström, centrumledare för Smedjan, är översvallande positiv till årets försäljning.<br> ? Det har varit positivt. Fullt med folk som handlat bra, säger han.<br>Enda molnet på himlen skulle vara bristen på snö som nog varit negativt för sporthandeln. Han tror att julhandeln har ökat med åtta?tio procent från fjolårets siffror.<br>Den misstanke som Jan Wennskog hade om att julpengarna spenderades på resor visar sig vara sann. Britt-Marie Forsberg på Nex resebyrå berättar att man haft fullt upp både före jul och nu under mellandagarna att sälja resor till utlandstörstande norrbottningar.<br>peder.granstrom@kuriren.com<br>0920/375 00
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om