"Det är en tuff period"

Det blev som befarat - LLT:s stopp för kontanter har medfört förseningar, färre åkande och klagomål.
- Men det gick ändå lite bättre än väntat, säger vd:n Ange Björk.

SENARE. Det nya kontantfria biljettsystemet på LLT:s bussar har lett till fler förseningar och färre passagerare enligt bolagets egen statistik. Foto: Linn Kangas Fantenberg

SENARE. Det nya kontantfria biljettsystemet på LLT:s bussar har lett till fler förseningar och färre passagerare enligt bolagets egen statistik. Foto: Linn Kangas Fantenberg

Foto: Linn Kangas Fantenberg

Luleå2012-02-02 06:00

I höstas tog LLT bort kontantbetalning på bussarna efter klockan 19, detta av säkerhetsskäl sedan förare rånats på biljettkassan.

Den 9 januari bannlystes kontanter för gott på bussarna, de passagerare som inte har busskort är hänvisade till kredit- och bankkort. Resultatet lät inte vänta på sig.

- Det blev förseningar. Dels för att det tar längre tid att betala, dels har vi haft en del teknikstrul och så är ju både förarna och kunderna lite ovana vid detta, säger Ange Björk.

Sju minuter räknas
Förseningarna steg till nära 4 procent över snittet första veckan men har nu planat ut till 1,5-2,0 procent över snittet. En ankomst senare än sju minuter efter tidtabell räknas som försening och snittet är på 2,5 procent av alla ankomster.

Samtidigt har antalet passagerare minskat, från minus tio procent första veckan till sju procent ett par veckor senare, detta jämfört med motsvarande veckor förra året.

- Jag är bra på katastrofscenarion så det är ändå lite bättre än väntat, säger Björk och fortsätter:

- Men vi har en tuff period, förarna hamnar i en besvärlig situation och känner trycket att hålla tidtabellerna.

En ursäkt
Ange Björk passar på att skicka en ursäkt till de passagerare som missat anslutningar eller drabbats av andra besvär på grund av detta.

Tekniken har också spelat LLT spratt. Dels tar kortbetalningarna längre tid men även internetanslutningarna har svikit.

- Det har varit problem med 3G-nätet som hakat upp sig, man har inte fått kvittens på betalningar. Sedan är det fel instruktioner på kortläsaren som gjort att man fått börja om med betalningen, berättar Björk.

I de fall strulet inte bemästrats har passageraren fått åka gratis.

Från universitetets studenter, en stor kundgrupp, kommer önskemål om betalning via sms.

- Ja, vi har känt det trycket och vi har inte stängt den dörren. Men dels tar telefonbolagen bra betalt och dels fuskas det så att fler åker på samma biljett, säger Ange Björk.

Det finns tekniska lösningar som stoppar "fusket" men Björk menar att då vinner man ingen tid.

- Det är ingen snabb hantering. Men vi får se, vi har inte tagit något beslut ännu om betalning via sms, säger han.

Björk påminner om att det även går att köpa enstaka färdbevis hos någon av LLT:s 23 återförsäljare.

- Och då kan man betala kontant, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om