"Det här ska bli större"

Norrbotten har blivit hetare för transporter, och på den vägen fortsätter det.
Det tror Lars Sundman, VD i DHL Express Sverige, som i går upplevde invigningen av företagets nya terminal i Gammelstad.
? Det här ska bli större, klargjorde han målsättningen.

LULEÅ2006-09-01 13:08
<P>Vid invigningen igår, med kommunfolk, buffé, förevisningar och överflygningar på låg höjd av en Boeing i DHL:s tjänst, berättade Lars Sundman att han var med i projektarbetet runt det väldiga Stålverk 80-projektet och att han förstått att det sedan dess periodvis varit mer dämpat i Luleå.<BR>I den nya godsterminalen han igår kunde inspektera ingående arbetar det omkring 30 personer. DHL har i Gammelstad byggt Nordkalottens största godsterminal. Till arbetskåren på plats ska läggas chaufförerna som kommer och far. Terminalen är byggd för att kunna byggas ut och infrias prognoserna blir det alltså fallet, enligt Lars Sundman. Fast när är oklart.<BR>Omfattande transporter är ett mått på att det händer saker i regionen. Norrbottningarna har inte kunnat undgå rapporteringen om investeringsboomen från främst tung industri och Lars Sundman ser som synes en grogrund för påspädning.<BR>Kommer att expandera<BR>? Ja, Norrbotten kommer att expandera ännu mer. Vi räknar med det. Vi tror på en infrastruktur med Rysslands öppnande och Ikea påverkar. Vi kommer framför allt att kunna se konsumtionsvaror transporteras till Ryssland och råvaror hämtas därifrån, sade han.<BR>Marknaden över Nordkalotten, nordvästra Ryssland inräknat, motsvarar sex miljoner människor. DHL är stort i Ryssland, klargjorde han. Det internationella transportföretaget med kopplingar till gamla ASG har i Norrbotten stora kunder i Ferruform, Plannja, SSAB, Kappa, Älvsbyhus, BAC, Rolfs Såg med flera företag.<BR>60?80 lastbilar dagligen <BR>Finska Outokumpus uttransporter ses som ett viktigt uppdrag i regionen. Transporterna av möbler till Ikea-varuhuset i Haparanda gick till en konkurrent. DHL har däremot transporterna från Jönköping av Ikea-möbler som norrbottningar beställt. DHL i regionen har likaså  frakterna av 5.000 nya snöskotrar per år.<BR>Det går 60?80 lastbilar dagligen till och från nya godsterminalen. Den är ett resultat av att godstransporterna på järnväg flyttade ut ur Luleå stad och att lastbilsåkarna hängde på. DHL behövde ligga nära järnvägen och hade behov av mer rationell hantering samt värme i lokalerna, beskrev Lars Sundman. Inför beslutet spelade det dessutom in att regionen anses expansiv.</P>
Läs mer:<BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1275934&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Godsfrakt ur spår</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om