Det rullar på i hjuletid

Minst 100 bilar per dag. Varje bil har minst fyra däck och varje däck väger ungefär tio kilo. Det blir en hel del tunga lyft så här i däckbytartider för Ulf Nordqvist och hans fyra anställda på Däckcenter på Storheden i Luleå.

LULEÅ2005-10-25 06:30
100 gånger fyra gånger 10 ... Det är lika med 4.000 kilo eller fyra ton. <BR>? Sedan plockar vi också fram mellan 30 och 40 däckuppsättningar per dag som kunderna tar med sig och monterar själva. <BR>? Jo, man kan säga att det är en hel del att göra just nu, säger Ulf Nordqvist. <BR>Däckfirmorna har bråda dagar just nu. Firmorna som satsar på däckhotell, att de också förvarar däcken åt dig när du inte använder dem, blir fler och fler. Och fler och fler bilister låter andra skifta däcken åt dem. Joel Karlsson på Däckcentrum i Boden bara skrattar när man frågar om man kan få några ord med honom?<BR>&nbsp;? Nä, hör du, jag har fullt med kunder som står här och väntar ...<BR><BR><STRONG>Fullt upp att göra</STRONG><BR>Fast sedan tar han sig ändå några minuter.<BR>Ulf Nordqvist och hans fyra anställda har också fullt upp att göra.<BR>&nbsp;? Det började för tre veckor sedan och fortsätter nog åtminstone två veckor till.<BR>Ändå tar han inte in extra folk under perioden.<BR>&nbsp;? Nej, vi jobbar över, vi som är här i stället.<BR>Han märker helt klart att fler vill att andra byter deras däck. Garageuppfarten och den egna lilla domkraften känns som mind-re och mindre lockande.<BR>&nbsp;? Däck är tråkigt och jobbigt och dyrt. Det tycker de flesta, säger Ulf Nordkvist.<BR>Och sedan bekänner han:<BR>&nbsp;? Det tycker vi också ibland.<BR><BR><STRONG>Vill ha säkra däck</STRONG><BR>Karin Kerttu står och väntar på att Simon Abrahamsson ska skifta däcken på hennes bil. Hon tycker att det är hennes skyldighet att ha bra däck på bilen.<BR>&nbsp;? Jag far och byter för att ha säkra däck, säger hon.<BR>&nbsp;? Det är verkligen nummer ett att ha bra däck. Det ska man aldrig snåla med.<BR>Hon bor i Sandnäset och jobbar i Luleå och har en ressträcka tur och retur på 3,6 mil varje arbetsdag.<BR>&nbsp;? Sedan far man ju och handlar också, så nog är man beroende av att bilen fungerar bra.<BR>Det är inte bara däckbyte och förvaring som däckfirmorna erbjuder numera. Nitrogen, alltså ren kvävgas, är ett alternativ till luft i däcken.<BR>&nbsp;? Det är inte så vanligt att kunderna frågar efter det, men det kommer någon här och var som undrar vad det innebär, säger Joel Karlsson som arbetar på Däckcentrum i Boden AB.<BR>&nbsp;? Det här med nitrogen är ingenting för den som kollar sitt lufttryck regelbundet, tycker han.<BR>&nbsp;? Men åkerier med chaufförer som inte kollar varje dag och folk som kör långt, dom kan tjäna på det.<BR>Nitrogenet läcker inte ut genom däcken i lika hög grad och därför behålls trycket i däcket.<BR>&nbsp;? Vi tar 50 kronor per hjul som vi fyller med nitrogen, säger Joel Karlsson.<BR>&nbsp;? Vi köper kvävgasen på tub och så behövs också en speciell utrustning för att fylla, en utrustning som kostar en ?oherrans? massa pengar.<BR>Men för oss vanliga bilister med normal körsträcka och normal omsorg om bilen, torde luft duga bra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om