Pandemin och restriktionerna börjar vara ett minne blott. Utlandsresor fick ersättas med husvagnssemester i Sverige. Hotellen runt om i landet fick anpassa sin verksamhet och skapa nya rutiner för att locka till sig gäster.
– Om jag ser på mig själv och mina kollegor är det att vi fått ett flexiblare tänk, att göra saker på andra sätt och inte ifrågasätta vissa tillvägagångssätt. Jag tror man blivit mer snabbfotad för förändringar i både smått och stort, säger Scandics hotelldirektör i Luleå, Eive Stenvall.
Med möten över internet som standard i både jobb- och skolsyfte fick besökskretsen på hotellen en förvandling.
– Det är en förändring av vilka typer av gäster som reser i Sverige i dag. Affärsresandet har varit stort, speciellt i Luleå. Men det har till viss del ersatts av privata gäster. Många har upptäckt Sverige och vill resa i landet, säger Jenny Edfeldt, hotelldirektör på Elite Stadshotell.
När världen började återgå till det normala återvände de kostymklädda gästerna. Även vännerna från väst hittade tillbaka till länets hotell.
– Norrmännen har återvänt till kusten, så det har varit en fantastisk sommar för hela reseindustrin, säger Eive Stenvall.
En negativ påverkan som pandemin hade var att många hotell fick säga upp anställda, och nu när branschen går på högvarv igen skriker många efter personal.
– Vår ägare valde att inte säga upp någon personal. Det svåraste nu, precis som för många andra branscher är att få tag i anställda. Det pratar alla mest om, hur man ska kunna rekrytera folk, säger JP Pozzi, platschef på Savoy.
Med en till viss del förändrad bransch som söker arbetskraft hoppas Eive Stenvall utvecklingen kan bli till det bättre.
– Jag hoppas det leder till att vi är en bättre arbetsplats att vara på, att vi anpassar oss för möjliga förändringar och är bättre rustade. Det kan vara möjligt att vi kommer ur den här tiden med nya produkter och är mer lyhörda gentemot våra kunder.
Trots att restriktionerna satt sina spår på många tycker inte JP Pozzi det förändrat gästernas syn på hotellvistelsen.
– Spontant känns det inte som att de frågar om något annorlunda, vissa unnar sig kanske en extranatt på hotellet. Det är vissa detaljer de kan fråga om, men jag tycker det känns som vi är på väg till den normala vardagen. Är det något som varit positivt eller något vi lärt oss under pandemin så tar vi såklart med oss det i framtiden.
Hotellkedjan Countryside Hotels har listat fem förändringar som infördes under pandemin som i dag är standard på många hotell.
– Pandemin innebar en svår omställning för både hotell och gäster och man fick snabbt och kreativt hitta nya sätt att kunna få avkoppling på pandemisäkra sätt, säger Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels.
Det handlar bland annat om generösare avbokningstider, hundrum, sittande julbord och bokade frukosttider.
– Många av dessa förändringar har dock visat sig väldigt populära hos gäster och därför är det inte konstigt att många hotell nu fortsätter på samma sätt, säger hon.
I Luleå har det mesta återgått till det normala, men vissa förändringar består.
– Det som blivit annorlunda är sättet vi reser på, vi finns kvar som tidigare, säger Jenny Edfeldt.