Diesellok kvar på spåret

Järnvägen utan elström. Det riskerar nya Haparandabanan bli. Banverkets svårigheter att få pengarna att räcka till alla projekt talar för diesellok flera år extra.

LULEÅ2007-10-27 01:45
Skälet är inte att projektet Haparandabanan, kostnadsberäknat till 2,7 miljarder kronor, separat dragit över i kostnad, uppger företrädare för Banverket.Ombyggnad av gamla delen, från Boden och vidare, pågår. Den nya delen Kalix-Haparanda hoppas Banverket kunna påbörja nästa år. Enligt planen ska hela järnvägen trafikeras från 2011.- Men sedan tidigare är det tänkt att köra med diesellok första året, säger Lars Bergdahl.Drar ut
Det betyder att ellok kommer in 2012. Nu framgår emellertid att bygget kan komma att dra ut på tiden. Banverket blev tidigare nödgat att se över planen för investeringar till och med 2015. Fördyringar gjorde att vissa projekt i landet inte bedömdes kunna fullföljas inom planperioden.Banverket presenterade två lösningar som för Haparandabanan innebär att antingen bygga enligt tidplanen eller med förskjutning. Det har betydelse om verket får förbruka mer pengar i början av perioden eller måste hålla jämn takt från år till år.Enligt Karin Hedemalm, informatör vid Banverket i Luleå, har det inte preciserats exakt vad Banverket kan hålla tillbaka vad gäller bygget av Haparandabanan.Elektrifiering tillhör ett järnvägsbygges slutfas. Fördröjning med några år innebär fortsatt trafik med diesellok, och det är ett alternativ.Regeringen i fokus
Det här är också uppgifter som nått miljöpartisten Annika Eriksson. Hon säger att farhågor om senarelagd elektrifiering framförts inför kommunstyrelsen i Luleå av en företrädare från Norrtåg.Miljöpartiet ogillar detta.- Regeringen har inte förstått hur viktig Haparandabanan är, säger hon.Annika Eriksson säger sig ha förstått att Banverket velat utföra omfattande arbeten i början av planperioden för att efterhand gå ner i omfattning. Det tillvägagångssättet får dock inte gehör hos regeringen, enligt Annika Eriksson.Knyter ihop Norden
I den klimatkampanj som miljöpartiet i riket nu presenterar framhålls Haparandabanan som viktig för att knyta ihop de nordiska järnvägsnäten.Transporternas utsläpp i landet av fossil koldioxid ska enligt klimatkampanjen halveras till 2010, jämfört med 2000. Järnvägstrafiken bör fördubblas till 2020. Partiet kräver att Norrbotniabanan byggs.Lokala kollektivtrafiken ska trefaldigas, det är också en målsättning.Annika Eriksson gör klart att miljöpartiet föredrar satsningar på klimatfrågor än att använda skattehöjning på drivmedel till sänkt inkomstskatt.- Bolag som Shell kör vidare om de kan tjäna pengar, det behövs politiska beslut så det händer saker i tid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om