Direktören hyllar taxi

På vardagar är beläggningen hög i hotellen, däremot finns mer att göra åt helgerna.

Sport drar gäster. Inte bara eliten.

Sport drar gäster. Inte bara eliten.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2015-11-14 06:00

Den bilden ger Niclas Jonsson, hotelldirektör i Scandic Hotel. Utan ett ge sig in i debatten om att kulturen stämplats som dragplåster för besöksnäringen så ser han fler arrangemang som möjlighet att fylla hotellen på helgerna.

– Just nu känns det som om Norrbotten har medvind. Jag tycker att Luleå gjort mycket rätt senaste tio åren. Vi ser inget dipp för hotellen 2016-2017. Kulturens hus är viktigt och olika arrangemang är bra för besöksnäringen, det kan gälla kultur och sport. Jag är glad över att hotellen har renoverat, vi tappar inget där. Luleå står nu överhuvud taget för bra service, många berömmer taxichaufförerna för att de är så kunniga värdar, säger Niclas Jonsson.

Scandic ligger utan stadskärnan, det passar sämre för weekendshoppare i centrum men Jonsson ser fördelar på andra håll.

– Hotellet tillkom 1972, vi slog omsättningsrekord 2013 men 2014 renoverade vi och året var heller inte lika bra. Men i år kan vi slå rekordet igen, cirka 45 miljoner kronor och vi har en beläggning på 65-70 procent. Vi är ett affärshotell måndag till torsdag och har bland annat sportgrupper fredag-söndag. Inte bara vuxna lag och supportrar utan det skedde ett trendbrott för fem-sex år sedan då lagen började lägga mer pengar på boendet och frukosten i samband med cuper. Vi har ungdomar på tolv-sexton år, det skiljer inte mycket i prisbilden mot camping om du betänker att du då måste ha egna lakan och frukost. Vi har också många familjer här så utan att tappar hotellrum bygger vi om för fler familjerum som passar flera kategorier, säger Niclas Jonsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om