Drabbad berättar: "Det var väldigt obehagligt"

Rädslan finns fortfarande där efter samtalet med bedragarna.Det berättar en drabbad.- Det var väldigt obehagligt.

Luleå2011-10-05 06:00

Den drabbade personen fick telefonsamtalet under förra veckan. Händelsen är nu polisanmäld men obehaget finns kvar.

Till Kuriren förklarar personen att anonymitet är ett måste, med hänvisning till risken att bedragarna ska ta kontakt igen. Inte ens könet får avslöjas.

- Det här är jätteobehagligt.

Aggressiva
Telefonsamtalet med en man som sade sig jobba för hittaföretagen.se, som enligt polisen har sitt säte i Skåne, blev riktigt obehagligt.

Med ett aggressivt tonläge påpekade mannen som ringde upp att skulden nu var uppe i 24.000 kronor.

- De sade att jag hade accepterat en gratistjänst som jag sedan inte hade sagt upp. Men de ljög bara. Ju längre jag pratade med dem, desto mer aggressiva blev de. Jag tror det var en strategi att för att stressa mig.

Forcerat försökte bedragaren få personen att acceptera skulden - men utan framgång.

Lyssna inte!
- "Ni är bedragare. Jag ska gå till polisen och anmäla" sade jag till honom.

Efter samtalet har oron och obehaget blivit allt mer påtagligt, berättar den drabbade personen.

- Det känns förjäkligt. Hela helgen blev förstörd och jag är fortfarande upprörd.

Personens råd till dem som kontaktas är lika konkreta som polisens och konsumentrådgivarens:

- Släng på luren, lyssna inte ens. Annars snärjer de en.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om