Drabbas av billig mjölk

Nu kommer Norrmejeriers svar på den nya konkurrensen.
Mjölkpriset sänks och egna personalen minskas med 20-25 personer.
- Vi måste agera utifrån vad som händer på marknaden, säger VD Bo Rasmussen.

LULEÅ2006-06-13 06:00
Han är ny på jobbet efter avgångne Olof Wallin och startar alltså med att tillsammans med styrelsen ta sig an kostnaderna i Norrmejerier.
På ett helt annat sätt än tidigare möter Norrmejerier konkurrens på mjölkvaror. Fast sedan många år tar företaget in mervärden i andra livsmedelsprodukter, som Jokk, energidrycken Gainomax med flera varor. På det området ser Norrmejerier möjligheter att växa. Samtidigt ska nu företaget hålla igen.
- Det är vad som är svårigheten, vi behöver både bromsa och ha resurserna att kunna satsa. Vi har god utveckling på exempelvis Gainomax men det är små volymer och vi behöver fler produkter. Vi genomför nu ett sparpaket på 20 miljoner kronor i år men det ska ses mot att vi omsätter 1,5 miljarder, säger Bo Rasmussen.

25 kan få sluta
Sparpaketet innehåller i övrigt följande:
Personalen minskas med 20-25 personer.
Avräkningspriset, priset till bönderna för mjölken, sänks med 16 öre per kilogram. Av det räknar Bo Rasmussen tio öre som ren sänkning och resten som effekt av korrigeringar för EU:s nya jordbrukspolitik.
Samtliga verksamheter måste effektiviseras.
Investeringar för minst 30 miljoner kronor skjuts på framtiden. Vilka dessa investeringar är, om det exempelvis rör satsningen i Bergnäset på ny energianläggning, säger sig Bo Rasmussen inte kunna säga i dag.

Drabbar alla
Vilka som blir över på jobben är också för tidigt att säga.
- Personalminskningen kommer att drabba alla verksamheter och spridas på de ställena. Det går inte säga hur många som drabbas på en viss ort, vi vet mer om det här i augusti, säger han.
Beslutet om sparpaketet motiveras av Norrmejeriers ledning och styrelse med den rådande konkurrensen inom handeln, i det här fallet på mejerihyllorna.
Där låg det tidigare varor från bönderna i Övre Norrland, nu är det blandat. Varor från överskottsmarknader har kommit in. Stora butikskedjor lanserar egna varumärken. Mejerier, svenska och utländska, tillverkar lågprismjölk. Norrmejerier svarade med ett försök där förpackningarna med 1,5 liters mellanmjölk prissänktes. Det avbröts, nu säljs en lågprismjölk som är behandlad för längre hållbarhet och som kostar litet mindre.

Årlig minskning
Efter fyra månader av 2006 visade det sig att Norrmejeriers årsbudget inte håller. Försäljningen av företagets mjölk i avfolkningslänen Norrbotten-Västerbotten brukar årligen minska med 1,5 procent, vissa år inte alls. Fast i år kan försäljningen gå ner 3-4 procent, enligt Bo Rasmussen.
Kan läget föranleda sammanslagningar med annan mejeriförening?
- Målsättningen är att vi ska vara självständiga. Med de åtgärder vi vidtar räknar vi med att klara budgeten, säger Bo Rasmussen.
<P><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=1211174&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2">Läs mer: Förlorar 15.000 i månaden, Norrbottens-Kuriren 13 juni 2006</A></P>
<P><STRONG><A href="http://www.kuriren.nu/ForumRedir.asp?ArticleID=1211504&amp;CategoryID=2769&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2&amp;ParentID=">Tyck till om mjölken på debattsidan</A></STRONG></P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om