Driftstopp hotar SSAB
Om några dagar är malmen slut.Strejken i Malmfälten hotar produktionen av stål i Luleå. Även utfrakterna från malmhamnen i Luleå till annan stålindustri står inför fraktstopp.
Till SSAB:s och LKAB:s malmhamn i Luleå kommer normalt tåg med järnmalm från Malmfälten. Natten till i går upphörde tågtransporterna till hamnen medan de ännu gick till SSAB och även i dag väntas enstaka tåg kunna köras dit.
För LKAB:s malmhamn, där arbetet ännu i går pågick utan strejk, väntar utebliven lossning.
Slut på lördag
- Vi har så det räcker till fyra båtar till. Vi har 45.000 ton i lager och ska ut med 112.000 ton per vecka. Med de frakter vi har nu är det slut på lördag, om strejken fortgår, säger Lars Andersson, platschef vid LKAB:s malmhamn.
Aktuellt i dagarna är bland annat att lasta en båt som kommer upp med kalk och ska frakta järnmalm. Senare väntas en större båt från S:t Petersburg som också ska lasta järnmalm.
- När malmen är slut lossar båtarna och åker direkt utan att lasta, säger Lars Andersson.
Lagrar hemma
Hos SSAB i Luleå är det i masugnen som järnmalmen bearbetas. Processen är känslig, den får inte stanna av. Att släcka ner och starta om är tidsödande och påfrestande.
- Vi har ett visst buffertlager, hur stort det är går vi inte ut med. Naturligtvis är det en tidsfråga, säger Mauritz Magnusson, informationsansvarig vid SSAB i Luleå.
Svårt hitta annan leverantör
- Vi kommenterar inte de här förhållandena, säger SSAB Tunnplåts informationschef Tommy Löfgren.
Inget sägs från företaget om utsikterna till alternativ råvaruförsörjning, med pellets från annan leverantör än LKAB. En sådan lösning vore ytterst svår att bärga.
En anställd vid SSAB i Luleå säger att lagret av järnmalmspellets räcker enstaka dagar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!