Drömköket blev en mardröm

Gun Karlsson i Luleå beställde ett kök i somras. Sedan började det gå snett och på den vägen är det. Köket är ännu inte färdigt.
? Jag har att göra med storskojare, säger hon.

LULEÅ2006-04-12 06:30
Hon har till i dag betalat det mesta av köket till insatslägenheten men håller inne med de sista tusenlapparna. Köket är fortfarande inte klart och alltjämt finns brister. Glas i skåpluckor saknas, hyllor saknas och en hylla är trasig. Gun Karlsson pekar på en skåplucka där handtaget sitter på fel sida och att luckorna sitter i olika höjd. En hörnhylla är galet monterad. Skavanker finns på dörrars hörn och glipor finns mellan kyl, frys och skåp. <br>Det var i juni som Gun Karlsson beställde ett kök från Köksbutiken i Luleå med skåp, luckor och and-ra delar. Köksbutiken anlitade ett företag för monteringen.<br>?Han har ljugit?<br> ? Det blev slarvigt gjort, med krosskador och färg som var borta. Listen mellan skåp och tak lutade utåt och det glipade stort. En bräda ovanför fläkten var felsågad. Försäljaren försökte själv sätta fast handtagen och till och med jag vet att man då inte borrar inifrån och ut. Det blev skador men det spelade ingen roll, sade säljaren, för jag skulle ju få nytt, säger Gun Karlsson.<br>Hon uppger att säljaren sagt att han reklamerat köket, ett Storsjökök. Det skulle bli nya luckor.<br> ? Han har ljugit hela tiden.<br>Gun Karlsson berättar att hon skulle få kakel som kompensation för dröjsmålet.<br> ? När kaklet var uppsatt var det snett. Och det var stora mellanrum blandat med små. Kaklet revs ner, och säljaren skulle beställa nytt. När det äntligen kom en kille med det nya så var det samma kakel som tidigare. En del plattor var trasiga och då fick jag vänta ännu en månad. Det skulle vara beställt nytt, men det var också en lögn. I januari var det färdigt.<br>Hot om inkasso<br>Gun Karlsson betalade handpenning. Resten skulle betalas ?vid leverans? och vad det står för är en tolkningsfråga, har Konsument Luleå låtit henne förstå. Gun Karlsson hävdar att parterna gjort upp om att full betalning skulle ske när arbetet utförts. Och 9.000 kronor av hela kostnaden på 54.000, inklusive moms, gäller för monteringen.<br>Fast innan varorna börjat monteras i september kom en betalningspåminnelse, med hot om inkasso om inte full betalning skedde.<br> ? Konsument Luleå tyckte att jag skulle betala mer än handpenningen direkt så jag gjorde det. Sammantaget har jag betalat 48.500 kronor av kostnaden på 54.000 men Konsument Luleå anser att jag inte ska betala det sista utan ha det som ersättning. Jag tycker ändå det är för lite med tanke på hur det här blev. Här satsar man sina pengar på nytt kök och så är det bara skojare man har att göra med.<br>Försöker förhala<br>Enligt Gun Karlsson har säljaren flera gånger lovat att köket skulle bli i fullgott skick.<br> ? Men nyligen kom han med ett brev där det står att en opartisk besiktningsman ska bedöma köket. Jag frågade varför, ?du vet ju hur det ser ut??. Jo, men fabriken krävde att det skulle vara så här, sade säljaren. Han försöker hela tiden förhala, det kommer inte att hända någonting. Att man kan behandla kunder så här, han förstör ju också för sig själv, säger Gun Karlsson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om