Dyr felkalkyl för väg - 22 miljoner dyrare

Kostnaden för ett vägbygge i Västerbotten kan bli 33 procent högre än beräknat. Fördyringen är den högsta i Vägverkets historia. I sämsta fall handlar det om en fördyring med 22 miljoner kronor.
Vägverket centralt och lokalt har satt igång en granskning om vad som orsakat felkalkylen.

LULEÅ2004-12-03 06:30
Vägsträckan Norrfors?Brattby går genom Vännäs i Västerbottens inland. 2002 påbörjades vägbygget. Den invigdes i oktober/november förra året. I samband med det meddelade entreprenören att projektet skulle bli dyrare, mycket dyrare än beräknat.<br>Den ursprungliga kalkylen på 78 miljoner kronor kan hamna på 100 miljoner kronor, en fördyring med 33 procent.<br> ? Vi vet inte vad som orsakat fördyringen och därför har vi tillsatt en internutredare för att ta få reda på det. Samma sak har Region norr gjort, säger Lena Eriksson som är ekonomidirektör på Vägverkets huvudkontor i Borlänge.<br>Hon säger att Vägverkets huvudkontor vill ha svar på flera frågor.<br> ? Vi ser mycket allvarligt på det här, speciellt som fördyringen är den största vi varit med om. Det är inte acceptabelt med en så kraftig fördyring som det är fråga om i det här fallet.<br>Rutiner ska gå igenom<br>Hon säger att ledningen för Region norr fick vetskap om fördyringen när vägbygget var klart och då var det försent att vidta åtgärder.<br> ? Anna-Stina Nordmark Nilsson satte omedelbart in åtgärder för att förhindra att det här inträffar igen och det är mycket viktigt, säger Lena Eriksson.<br>Hon säger också att Riksrevisionsverket intresserat sig för det här ärendet och fått information om det.<br>Vägdirektören Anna-Stina Nordmark Nilsson säger att en revisionsbyrå har anlitats för att gå igenom olika rutiner på Vägverket Region norr som omfattar Norrbotten och Västerbotten. Granskningen ska visa om budgetmissen när det gäller vägprojektet Norrfors?Brattby är en enstaka händelse eller beror på något systematiskt fel.<br>Men redan nu kan Nordmark Nilsson dra några slutsatser.<br> ? Det fanns ingen internkontroll i det här projektet trots att det ska finnas. Men rapporteringarna som gjordes fortlöpande fungerade bra. Men allt ändrades när slutavräkningen skulle göras. Då meddelade entreprenören att det kommer att bli fördyringar.<br>Brobygge en förklaring<br>Anna-Stina Nordmark Nilsson säger att Vägverket fick den informationen i augusti, två månader innan projektet var slutfört. En del av fördyringen finns det förklaringar till enligt vägdirektören. Dit hör en bro som man var tvungen att bygga på grund av nya bestämmelser som inte fanns när vägen planerades.<br>Du är vägdirektör, är det inte ditt ansvar att internkontrollen fungerar så att vägbyggen inte blir dyrare än beräknat?<br> ? Internkontrollen ska fungera men i det här fallet gjorde den inte det. Och när jag fick vetskap om fördyringar var det försent att vidta åtgärder eftersom projektet i stort sett var klart. Men nu har vi har gjort en omorganisation för att internkontrollen ska fungera, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.<br>Hon säger också att fördyringen är beräknad till allt från ett par miljoner upp till 23 miljoner kronor. Vilken summa det handlar om blir klart senare i år.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om