Videon är inte längre tillgänglig
De tankande bilister som befann sig på macken i Hertsörondellen på tisdagseftermiddagen var tämligen eniga om en sak, bensinen är på tok för dyr.
Den lär inte heller bli billigare inom en snar framtid, tvärtom. Höjda världsmarknadspriser och den statliga skattehöjningen som trädde i kraft vid årsskiftet är orsakerna. Frågan är hur dyr bensinen måste bli för att norrbottningarna ska låta bilen stå.
– Någon gräns finns det ju, säger Robert Bergstedt, som pendlar från sin bostad i Ale tre mil in till Luleå dagligen.
Han bodde tidigare inne i stan, men kan knappast tänka sig att flytta från byn för att slippa ifrån de höga pendlingskostnaderna.
Hajade till
Torborg Lundbäck stannade till för att tanka, dock inte sin egen bil, utan dotterns. Hon hajade till när hon såg literpriset på skylten intill bensinpumpen.
– Oj, det var hemskt dyrt.
Själv har hon sålt sin bil, den blev helt enkelt för dyr i drift. Höga bensinpriser var inte enda anledningen.
– Det var ju försäkringen också. Som pensionär är det inte så lätt att klara det. Sedan hyrde jag en motorvärmarstolpe och under vintern var det besvärligt att hålla rent runt omkring den.
Numera åker hon buss
istället och konstaterar nöjt att hon har inte mindre än fem busslinjer att välja mellan.
Slukar diesel
Entreprenören Roger Leijon menar att det höjda dieselpriset slår hårt mot företagare. Hans maskiner slukar många liter och även om han får ökade kostnader för drivmedel kan han inte höja sin timpenning gentemot kunden.
– Nej, priset är ju fastskrivet.
Han minns att priset på diesel var strax över två kronor per liter när han började i branschen runt 1987. Han skulle helst se att han som företagare kunde höja sin timpenning när dieselpriset stiger och sänka den när priset går ned.
– Mina maskiner slukar mellan sex och tio liter i timmen. Jag märker av en höjning mycket snabbt.