Dyrare biljett för öborna

Dyrare båtresor för skärgårdsbefolkningen.– I dag är det en märklig konkurrens, säger fritidschefen.

PENDLING. Sjötaxin som gör det möjligt att pendla mellan öarna och fastlandet blir dyrare. Biljettpriset höjs från 30 till 100 kronor. Här ses  M/S Gajecha på en tur.
Foto: Andreas Wälitalo

PENDLING. Sjötaxin som gör det möjligt att pendla mellan öarna och fastlandet blir dyrare. Biljettpriset höjs från 30 till 100 kronor. Här ses M/S Gajecha på en tur. Foto: Andreas Wälitalo

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2014-03-03 16:32

Luleås öbor får betala mer för resor till och från fastlandet. Fritidskontoret föreslår 100 kronor för en enkelresa.

– Biljettsystemet harmoniseras med busstrafiken, både LLT och Länstrafiken, säger Helén Wiklund Wårell, fritidschef.

Men 100 kronor kostar inte en bussbiljett i Luleå?

– Nej, men harmoniseringen gäller själva systemet med rabattkort. Priserna bör dock stämma med skärgårdstrafiken i övrigt. I dag kostar det 100 kronor att åka med turbåten men 30 kronor om du i stället tar arbetsbåten. Det är en märklig konkurrens. Men nu ska man kunna köpa kort med 20 och 40 resor och med samma rabatt i procent, säger Wårell.

Höjningen för förfallstrafiken är från 50 till 100 kronor per resa.

Förslaget kommer från en utredning om förfallstrafiken och den arbetsbåtstrafik med vilken öborna kan pendla till fastlandet. Kommunen har gjort det i samråd med de fast boende i skärgården.

Utredningen föreslår även att arbetsbåtstrafiken byter namn till pendlartrafik samt slår fast vilka öar som ska få ovan nämnda trafik.

– Det har aldrig gjorts och här har gamla synder blivit praxis. Men läget ser annorlunda i dag, säger fritidschefen.

De öar som nu gäller är Hindersön, Storbrändön, Långön, Degerön och Junkön samt nya Sandön och Kallaxön. Till Kallaxön gäller endast förfallstrafik.

Fritidskontoret har även gjort en inventering av öbefolkningen och enligt den finns det i dag 132 fast boende i skärgården samt över 2.200 deltidsboende.

Förslaget når fritidsnämnden 19 mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om