Dyrare när SJ tog över
Rättad version: Den 14 juni tog SJ över tågtrafiken i övre Norrland. Inför övertagandet lovades låga priser. Men för många blev det i stället tvärt om. En sittplatsbiljett till Stockholm kan idag kosta dubbelt så mycket som när Veolia transport drev tågtrafiken.
norrlandståget. Efter åtta år har SJ nu återvänt som aktör på de norrbottniska järnvägarna. Foto: BERNDT DIMEUS
Foto: BERNDT DIMEUS
Totalt kommer SJ att släppa 300.000 sådana biljetter i hela landet under sommaren, och de blir bokningsbara tre månader innan avresan. De som inte har tur att få tag på en sådan biljett kan tvingas betala fullpris. - De gäller att vara ute i tid för att få en billig biljett. De försvinner snabbt. Jag tror det kommer att vara lättare att hitta billiga biljetter efter sommaren när det inte är lika många som reser, säger Katarina Nyman. De år som Veolia Transport drev tågtrafiken i övre Norrland hade de fasta priser på alla biljetter. En sittplatsbiljett från Boden till Stockholm kostade 390 kronor och en liggplats 590 kronor. I dag kan man få räkna med att betala 710 kronor för samma sittplats sedan SJ tagit över, och 885 kronor för en liggplatsbiljett. Oklart antal här uppe
Hur många 95-kronorsbiljetter som har släppts i Norrbotten kan Katarina Nyman inte svara på. Inte heller hur stor del av alla resor i landet de 300.000 95-kronorsbiljetterna står för. Men för alla som inte kan få tag på en sådan biljett så får man finna sig i att betala dubbelt så mycket som man gjorde förra året.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!