Dyrare och färre bussar

I klimatdebatten vill alla partier i Luleå satsa på kollektivtrafiken. I verkligheten gäller besparingar.  Det blir färre bussar och högre priser.  - Visst känns det fel, säger lokaltrafikens VD Ange Björk.

Foto:

LULEÅ2008-04-18 06:00
Luleå Lokaltrafik, LLT, lever på biljettintäkter och kommunala medel. På de grunderna ska bolaget gå plus, och bolaget brukar klara målsättningen, konstaterar Ange Björk. Kommunen brukar göra en årlig uppräkning av anslaget med ett par procent, uppger han. För kommande år begär LLT 50,1 miljoner kronor, flera miljoner mer än tidigare. Bolaget pekar på att dieselpriserna ökat kraftigt, liksom personalkostnaderna. I budgetarbetet godtar kommunen ett anslag på 48 miljoner kronor, någon miljon mer än tidigare. Dyrare biljetter
Eftersom det fattas pengar har LLT angett följande konsekvenser: nn Dyrare åka buss: Biljettpriset för månadskort vuxen höjs med 30-40 kronor. nn Närlinjen försvinner. nn Vänta på bussen: I stället för att det i rusningstid kommer bussar var tionde minut kommer de varje kvart. nn Linje 10, Notviken-centrum, läggs ner. nn Vintertidtabellen, med mer omfattande trafik, inträder senare. I stället för att gå igång kring 20 september blir det kring 20 oktober. Budgeten gäller för 2009 men redan i sommar genomförs förändringen med högre pris på vuxnas månadskort. Senarelagd vintertidtabell blir det också redan i år. - Dieselprisets höjningar tillsammans med att resandeutvecklingen nu stagnerat gör att vi behöver vidta åtgärder redan i år. De andra förändringarna avvaktar vi med. Det blir ju konstigt om vi genomför dem och sedan får mer pengar, och därefter ändrar tillbaka. Men jag anser att det behövs en utvecklad kollektivtrafik om vi ska kunna göra något åt utsläppen av koldioxid, resonerar Ange Björk. Det finns också idéer om utökad trafik, utifall ekonomin tillåter. LLT vill behålla linje 10 och utöka den så att den går från Storheden till Hertsön. Dessutom vill bolaget utöka trafiken på Rutvik. Åt fel håll
Vänsterpartisten Bertil Bartholdsson menar att det måste satsas på kollektivtrafiken. - Vid klimatdebatten ville alla bygga ut. Gå då från ord till handling. Får inte LLT täckning för kostnadsökningar går det åt andra hållet. Samtidigt som Luleå i mätningar visat sig ha Sveriges bästa lokaltrafik. Tidigare har LLT ökat resandet tack vare trafikomläggningen. Den effekten har vi nu kramat ur, säger Bertil Bartholdsson. - De är litet tidigt ute. Vi gör ingen egen budget åt Bertil Bartholdsson utan den diskussionen tar vi i maj, och beslutet kommer i juni. LLT är viktigt för oss men det får vänta. Socialdemokraterna kommer att lägga en stark budget för kärnverksamheten och lokaltrafiken, säger kommunalrådet Karl Petersen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om