Dyrare tomater får Luleåborna att ändra köpbeteende

Tomaterna har ökat så mycket i pris att köpbeteendet förändrats och maträtter väljs bort. Storsäljaren i plastaskar fungerar inte längre, men var går egentligen smärtgränsen? Här är röster från personal och kunder i en affär i Luleå.

Emma Johansson Märsylä, ansvarig för frukt och grönt vid Ica supermarket Porsön.

Emma Johansson Märsylä, ansvarig för frukt och grönt vid Ica supermarket Porsön.

Foto: Jonny Vikström

Luleå2023-11-10 05:00

49 kronor per kilo för kvisttomaterna från Marocko känns helt plötsligt överkomligt.

– De har blivit billigare. För några veckor sedan kostade de 59 kronor per kilo, säger Emma Johansson Märsylä, ansvarig för frukt och grönt vid Ica supermarket på Porsön i Luleå.

undefined
Dyra tomater får många kunder att tveka. Behövs det verkligen tomat i salladen?

Tomat tillhör de varor som stigit mest under inflationen. Ökningar på över 30 procent noterades i våras. Och förra veckan var svenska tomater uppe i 69 kronor kilot i vissa butiker.

– Tomatodlarna har inte haft det lätt. Det har varit för varmt, för regnigt och för mycket skadedjur. Men nu är nog priset på väg neråt.

Butiken säljer inga tomater från Sverige.

– Svenska tomter är dyrare än utländska och därmed svårare att sälja. Utländska tomater är billigare och håller ändå hyfsad kvalitet.

undefined
"Vi säljer bara utländska tomater", säger Emma Johansson Märsylä, ansvarig för frukt och grönt vid Ica supermarket Porsön.

Emma Johansson Märsylä har jobbat i sju år på avdelningen och följt förändringarna under inflationen. Hon pekar mot plastaskarna med babytomater.

– Förut var det här vår storsäljare. Vi sålde två askar för 30 kronor på kampanj. Nu kostar en ask nästan lika mycket. Det är lättare att sälja kvisttomaterna.

undefined
Att köpa eller välja bort, det är frågan när tomaterna dragit iväg i pris.

Överlag säljer butiken färre tomater. Rätter med tomat väljs bort. Vid tacomiddagen saknas allt oftare en given skål. Priset får kunderna att ändra köpmönster, konstaterar hon.

– Vissa struntar helt enkelt i tomater. Jag kan bara titta på mig själv. Behöver jag verkligen tomat i salladen i dag? Man ser många som väljer bort dem. Inte minst äldre, som har det tufft ekonomiskt.

Passionsfrukt och mango är andra gröna varor som ökat rejält i pris. Det är inte länge sedan en mango såldes för tio kronor. Nu kostar den 27.

undefined
Mango är en annan vara som ökat i pris. "Det är inte så länge sedan vi sålde en mango för tio kronor styck", säger Emma Johansson Märsylä.

– Köpbeteendet har förändrats. Folk går mycket mer efter extrapriser och väljer varor som verkligen behövs. Blomförsäljningen har minskat, exempelvis. Konstigt nog minskar inte försäljningen av energidrycker (skratt).

Vid grönsakshyllan träffar vi Filip Ström, som plockar en ask babytomater.

– Jag älskar dem. Tyvärr har de blivit så dyra att jag bara köper en ask varannan vecka nu. Jag äter dem oftast som de är. Men de här tänker jag använda i en chili con carne, säger han.

undefined
Både förpackade tomater och lösvikt minskar i försäljning. Butiken får göra mindre beställningar.

Även Anna Sjöholm shoppar vid frukt och grönt.

– Helt klart köper jag mindre tomater. Oftast är det priset som avgör. Det är lite tråkigt att det blivit så. För mig går smärtgränsen någonstans vid 50 kronor per kilo. Även det känns dyrt, säger hon.

undefined
Anna Sjöholm tycker att smärtgränsen för tomaterna går någonstans vid 50 kr/kg.
undefined
För tre, fyra veckor sedan kostade kvisttomaterna 59 kronor/kilo. Nu är de tio kronor billigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!