Ehnboms enspaltare: Ny teknik - inte för alla

Det mesta med teknikutvecklingen är naturligtvis av godo. Nya sätt att kommunicera förenklar livet och skapar högre livskvalitet. I ett större perspektiv är utvecklingen också nödvändig för tillväxten i samhället.

LULEÅ2007-09-29 01:45
Vi befinner oss i en tidsålder då det är lättare än någonsin att bli passé när det gäller ny teknik och nya, digitala sätt att kommunicera. Jag själv är lite av en prylfantast och har ända sedan tidig ungdom varit öppen för att använda den senaste tekniken. Trots det kan även jag ibland, 35 år gammal, känna mig lite uråldrig när jag försöker hänga med på allt nytt. I dag pratas det mest i förkortningar och engelska termer. Uttryck som msn, skype, bloggar, turbo 3G och andra mer eller mindre logiska yttryck haglar i luften. Än så länge har jag ett hyfsat grepp om vad de står för, men jag är på god väg att bli frånsprungen av min 10-åriga dotter. Hon har helt enkelt ännu lättare att lära sig logiken bakom allt nytt. Ibland får jag hjälpa henne att komma igång, men när hon väl är inne i spelet, programmet eller chattprogrammet lär sig det på en gång på ett sätt som jag själv bara kan drömma om. Snabbt blir hon läraren och jag eleven. För Norrbottens-Kuriren innebär den nya tekniken bland annat att vi snabbare än någonsin tidigare kan rapportera aktuella nyheter på vår nyhetssajt Kuriren.nu. En sajt som för övrigt förändrades och förnyades kraftigt i förra veckan med ett nytt, toppmodernt publiceringsverktyg och förstärkt bemanning. Den nya teknikens tendens att skapa kunskaps- och generationsklyftor i samhället är utvecklingens baksida. Vi har i dag ett samhälle som till vissa delar håller på att stänga ute personer utan dator från viktig information och samhällsnytta. Jag har stor förståelse för frustrationen hos stora delar av, framför allt, den äldre generationen, som hela tiden möts av besked om att nyheter, samhällsinformation, blanketter, tidsbokningar kan nås på www-adresser. Även myndigheter hänvisar till webben. Om det finns medborgare som inte har dator eller Internet hänvisas ofta till en komplicerad telefonservice. Den är ofta så komplicerad att teknikovana användare tvingas ge upp innan de gjort sitt ärende färdigt. Min åsikt att Internet är suveränt bra för olika sorters ärenden. Men att hänvisa dit får aldrig bli en ursäkt att helt avskaffa den personliga servicen. Extra viktigt är det naturligtvis för myndigheter, som till sin natur måste vara tillgängliga för alla. På Kuriren gör vi allt vi kan för att den analoga och digitala utvecklingen ska gå hand i hand. Vi tror på på papperstidningen och har inte som avsikt att ta bort information därifrån bara för att vi samtidigt satsar på så kallade nya medier. Fortfarande har många papperstidningen som enda informationskälla för nyheter, och därför ska den också vara komplett i sitt innehåll. Ett kvitto om något på att vi tror på papperstidningen är vår styrelses beslut att satsa 75 miljoner kronor på ett nytt tryckeri. Det innebär att Kuriren redan nästa höst blir tabloid. Förutom att vi då ändrar format ska både innehåll och layout förnyas. I den processen ska vi naturligtvis ta hjälp av våra läsare. Om du redan nu har synpunkter på hur vi ska förändras får du gärna kontakta mig på mejladressen eller telefonnumret i rutan ovan.
Trevlig helg!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om