El i bilen utan tomgång

Lastbilar ska inte behöva gå på tomgång för att kylsystemet ska fungera. Tomgången är dålig för miljön och dessutom oekonomisk.
Nu ska forskare försöka lösa problemet.
? Målet är att få en maskin som producerar elektricitet med hjälp av diesel, luft och vatten, säger Jonas Hedlund.

LULEÅ2004-04-01 06:30
För att klara transporter av färskvaror måste det finnas kylanläggningar i lastbilar. <br>Motorn måste vara igång<br>Kylsystemen drivs av bilarnas generatorer. Det betyder att motorn måste vara igång hela tiden för att hålla igång kylsystemet. Men tomgången påverkar miljön och det är inte det enda negativa.<br>Att producera el med hjälp av en bilmotor är inte effektivt: bara två procent av energin i dieseln blir el. Det här vill lastbilstillverkaren Volvo ändra på. Därför har man engagerat forskare på Chalmers, KTH och Luleå tekniska universitet. Syftet är att få fram en maskin som kan producera elektricitet utan att bilmotorn är igång.<br>Flera drivmedel möjliga<br> ? Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas. Och när det sker kommer vi kanske kunna använda den ?makalösa manicken? för att driva vanliga bilar. Vi räknar också med att verkningsgraden blir omkring 50 procent, det är 25 gånger mer än dagens system, säger Jonas Hedlund på Luleå tekniska universitet.<br>Han säger att maskinen ska kunna producera 10 kilowatt, det är lika mycket som en villa använder en vanlig vinterdag i Norrbotten.<br> ? Man ska kunna använda flera drivmedel, inte bara diesel utan också biobränsle.<br>Statens Energimyndighet har gett universitetet 1,8 miljoner kronor för att driva en del av projektet i tre år. Tanken är att ta fram en liten maskin som producerar elektricitet med hjälp av diesel, luft och vatten.<br> ? Tekniken är känd sedan tidigare, att man producerar vätgas som sedan driver en bränslecell. Problemet är att få ned storleken på maskinen så att den passar för bilar, säger Jonas Hedlund.<br>Speciella filter<br>Den felande länken är ett filter som ska se till att vätgas kommer fram till en bränslecell.<br> ? Här i Luleå är vi specialister på att ta fram filter gjorda av mineralen zeolit. Och det är därför som vi deltar i projektet.<br>I arbetet med att ta fram den nya maskinen deltar Jonas Lindmark.<br>Hans uppgift är att få fram det filter som ska sitta i den nya maskinen. Och det är inget lätt arbete: hålen i filtret ska vara 0,5 miljondels millimeter.<br> ? Jag tror att det här ska gå bra även om det kommer att ta tid, säger Jonas Lindmark som deltar i arbetet som doktorand.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om