En bro för badare

En bro över Tjuvholmssundet skulle förvandla Klubbviken och Sandön till cyklisternas nya utflyktsmål menar arkitekten Hans Walloschke.
Han har skissat på en klaffbro som också skulle möjliggöra fortsatt småbåtstrafik i sundet.
- Jag har själv en segelbåt och vill gärna kunna segla obehindrat, säger han.

LULEÅ2006-05-31 06:00
Hans Walloschke har tagit fasta på att fritidsnämnden prioriterar en broförbindelse mellan fastlandet och Sandön, framför den badanläggning på Gültzauudden som han nyligen presenterat för fritidsnämnden och som Kurirens läsare också fått ta del av.
Nu lanserar Hans Walloschke ett förslag på hur man skulle kunna ordna med en fast broförbindelse till Sandön, så att cyklister skulle kunna ta sig ända bort till Klubbvikens sandstränder för ett svalkande bad i havet.

Heldagsutflykt
- Det skulle bli som en heldagsutflykt, säger Hans Walloschke och beskriver målande hur man skulle kunna ordna med en kiosk på Sandön vid brofästet och stugor för uthyrning.
Bron skulle vara spärrad för motorfordon, med undantag för ambulans, brandbil och sopbil tillägger han.
- Den ska absolut inte vara öppen så att varenda stugägare tar bilen till sommarstugan, säger Hans Walloschke.

Ingen ny idé
Idén att bygga en bro över Tjuvholmssundet är ingalunda ny, 1991 begärde Luleå kommun in en offert på en pontonbro som skulle kunna kopplas loss om större fartyg skulle passera genom Tjuvholmssundet. Den beräknades då kosta 2,5 miljoner kronor.
I dag skulle samma konstruktion kosta cirka 11,5 miljoner kronor att bygga, säger Hans Walloschke.
Eftersom Tjuvholmssundet inte längre är reservfarled för sjötrafiken kan man bygga en mer permanent brolösning menar Hans Walloschke, som tillsammans med professor Peter Collin och Tore Lundmark tittat på hur man skulle kunna bygga en dubbel klaffbro. Bron skulle vila på betongfundament i vattnet och passagen mellan de uppfällda broklaffarna skulle bli tio-tolv meter bred.

Öppna för hand
- Till nöds skulle man kunna öppna dem med muskelkraft, säger Hans Walloschke.
Modern teknik skulle utnyttjas för broöppning, genom att ringa ett samtal från mobiltelefonen skulle båtägare kunna öppna bron, beskriver Hans Walloschke.
Han påpekar att cykelbron till Sandön inte har något att göra med den bro som eventuellt kan bli aktuell för Norrbotniabanan. Det är två skilda projekt. Projektet har inte presenterats för politikerna men Hans Walloschke är förtröstansfull och tror att chanserna är goda att idén
accepteras.
- Jag tror att bron står färdig till nästa sommar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om