En hängiven bilsamlare ställer ut

Helgonets Volvo P1800 trängs i samma skåp som ?Karlsson på takets? Monte Carlo-Saab.
Vi är inte på bilsalong utan i Norrbottens museum
? Det första man fick som barn var bilar, sedan har intresset växt, förklarar utställaren Rolf Kemi.

LULEÅ2006-02-24 06:30
Det här handlar om honom och hans bilar. Han har 700 stycken, fast små är de.<br>De är från Matchbox, Corgy Toys, Dinky Toys, Tekno och andra tillverkare av minikopior av kända bilmärken. Många av tidningsläsarna har säkert haft sådana leksaksbilar och med litet dålig disciplin i förrådsstädningarna kan de finnas kvar.<br>Rolf Kemi, han letar upp bilar för att få göra bilaffärer.<br>&nbsp;? Jag har fått tag på bilarna från vänner, antikhallar och loppmarknader, berättar han.<br>Museet har tidigare greppat samlarintresset hos människor som skäl till utställningar. Då kommer också de ovana museibesökarna. Tidigare var det kaffe-koppar som ställdes ut. <br>När Rolf Kemis småbilar ska till att packas ihop kommer fullstora gamla mopeder och motorcyklar att ta plats och någonstans närs tankar på hockey-utställning.<br>Köpte veteranbil<br>Leksaksbilar är en del av historien, får vi veta av Rolf Kemi. För länge sedan fanns i Nürnberg i Tyskland hundratals företag som tillverkade leksaker, inklusive leksaksbilar. <br>I England inleddes på 1930-talet en tillverkning av leksaksbilar som dock slog igenom först efter andra världskriget. Danskarna i företaget Tekno blev välrenommerade för småbilar och amerikanerna bidrog också. Japanerna kom starkt på 1960-talet och 1970-talet.<br>Även svenskar var med och tillverkade leksaksbilar, Brio gjorde sådana i trä. Ett annat företag hette Cerbo och Gävleföretaget Skoglund & Olsson gjorde fina bilar.<br>Medan Helgonet körde Volvo åkte James Bond Aston Martin. Båda märkena finns småskaligt. Erik Karlsson ?på taket? var rallyföraren som vann Monte Carlo-rallyt och firade andra framgångar.<br>Rally och andra biltävlingsformer sysselsatte också Rolf Kemi, Haparandabo som hamnade i Luleå och jobbar med bussgods. Han slutade tävla och köpte i stället en veteranbil.<br>Tio års samlande<br>&nbsp;? Jag hade en Ford Popular 1954, en billig Anglia, kan man säga. Efteråt ville jag ha en sådan i modell och fick tag i en sådan från England. Sedan jag sålt veteranbilen köpte jag en Mercedes 220 SB från 1965. Jag körde veteranbilsrallyn och det blev en merca till, en 180 C från 1962. Den sista bulliga mercan, berättar han och talar förtjust om modellen.<br>Samlandet av leksaksbilar började för tio år sedan och har vilat mellan varven. Veckorna framöver ställer han ut ett urval av sin hela samling, och putsade verkar de.<br>Fast tävlingsåken tog inte helt slut, som han förutspått. Tillsammans med sonen Per kör han i Volvo Original Cup.<br>&nbsp;? Nu brinner jag för tävlandet igen, jag vill prova en gång till innan jag blir för gammal.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om