Ulf Norén är Fixar’n, en speciell tjänst knuten till Pensionärsservice. En man vars besök är högt uppskattade.
- Jag är inriktad på arbetsuppgifter som förhindrar fallolyckor. Som att byta glödlampor och gardiner. Det blir även en hel del trädgårdsarbete, säger Ulf Norén.
Billigt
De som anlitat honom brukar komma tillbaka.
- De flesta kunder är stammisar som jag besöker ganska regelbundet. Sedan blir det även en och annan strökund, säger han.
Och det är billigt, timpriset är 75 kronor.
- Det minsta jag tar är 25 kronor, det går ju snabbt att byta en glödlampa.
Ulf Norén hinner med runt 1.200 besök per år men menar att han skulle hinna med flera. Han har på eget initiativ marknadsfört sig själv i årgångshus och seniorboenden.
Norén uppmärksammade också Kuriren artikel om missnöjet i Lulebos två årgångshus i Björkskatan och var den förste att skriva en kommentar på webben i Kuriren.nu
- Jag skrev mitt telefonnummer och berättade att jag kunde hjälpa, säger han.
Fick inte komma in
Han har även besökt årgångshusen men det gick inte så bra.
- Jag fick inte komma in, en farbror med rollator stoppade mig och sa att han betalade sin hyra och menade att det var Lulebos sak, berättar Ulf Norén.
Arbetsuppgifterna tar inte slut men Fixar’n är ensam.
- Han skulle behöva en assistent, säger Elny Brodén.
Denna dag får hon hjälp av Fixar’n med gräsmattan och att byta en glödlampa.
- Jag skulle aldrig ställa mig på en stol och göra det själv, säger hon.
Elny är änka, 83 år och bor kvar i samma radhus sedan 1962. Hon berättar att Fixar’ns hjälp är något hon kommit att bli beroende av på senare år.
- Annars får jag vänta tills någon på besök kan hjälpa mig, säger hon.