Eniga om banan

Om oppositionen vinner valet 2010 byggs Norrbotniabanan. Det deklarerar partierna var för sig. - Jag är övertygad om att den blir av, säger miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.

VIKTIG. "Norrbotniabanan är en oerhört viktig fråga för Norrbotten och Västerbotten och Sverige. Det är kapacitetsbrist på stambanan och Banverket säger att det egentligen inte finns utrymme att öka kapaciteten där", säger Peter Eriksson.

VIKTIG. "Norrbotniabanan är en oerhört viktig fråga för Norrbotten och Västerbotten och Sverige. Det är kapacitetsbrist på stambanan och Banverket säger att det egentligen inte finns utrymme att öka kapaciteten där", säger Peter Eriksson.

Foto: Berndt Dimeus

LULEÅ2008-10-16 06:00
Regeringen gav i sin budget inga konkreta besked om vägprojekt och järnvägar utan ritade upp en ekonomisk ram för satsningar. Vägverket respektive Banverket är de som ska peka ut projekten, deklarerar regeringen.Oppositionen drog sig inte för att kalla det hållningsättet för feghet. Politiken ska tala. Vänsterpartiet, socialdemokraterna och miljöpartiet har nu lagt fram projekt som partierna vill låta genomföra. Det har inte skett samstämt utan var och en på sitt håll.Förra veckan förklarade vänsterpartiet, i sitt alternativ till statsbudget, att bygget av Norrbotniabanan ska igång och årtalen 2010-2015 anges i handlingarna.Socialdemokraterna lägger nu fram att partiet till 2021 vill satsa 40 miljarder kronor mer än regeringen på vägar och järnvägar.- Vi vill prioritera satsningar på infrastruktur framför satsningar på välbärgade, därför att vi tror det ger mer för landet Sverige, uttalar Ibrahim Baylan, ordförande i riksdagens trafikutskott, i en radiointervju.Stambanan fylld
Miljöpartiet, som redan påtalat att de stora satsningarna ska ske på järnväg, kommer nu med en precisering av projekt. Norrbotniabanan är med i en jättesatsning på tåget.Därmed skulle oppositionen vara enig om Norrbotniabanan inför en tänkbar valseger 2010. Peter Eriksson räknar i varje fall med att kustjärnvägen byggs. Han hänvisar också till en överenskommelse som miljöpartiet hade med socialdemokraterna, då det senare partiet var i regeringsställning. Nya regeringen menar att det var luft, pengarna saknades. Peter Eriksson deklarerar emellertid att mer pengar till satsningar av det här slaget skulle tas fram.- Norrbotniabanan är en oerhört viktig fråga för Norrbotten och Västerbotten och Sverige. Det är kapacitetsbrist på stambanan och Banverket säger att det egentligen inte finns utrymme att öka kapaciteten där, säger han. Peter Eriksson menar att ett sådant förhållande är ett hinder för näringslivet i Norrbotten till att utvecklas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om