Enkät visar på ökad stress för chefer

Mellancheferna inom äldreomsorgen hinner inte med sitt arbete ? en av tre får hälsoproblem på grund av stor arbetsbelastning.
Det framgår av en undersökning som Arbetsmiljöverket gjort.
? Cheferna upplever att de gör fel saker, säger Åsa Sjöström Ross på verket.

LULEÅ2005-09-06 06:30
Arbetsmiljöverket har undersökt arbetsförhållandena för 122 så kallade enhetschefer inom äldre- och handikappomsorgen i sex kommuner i länet ? Luleå, Kiruna, Gällivare, Kalix, Haparanda och Älvsbyn.<BR>Kortfattat visar undersökningen att de psykosociala arbetsförhållandena är ?riskfyllda? för enhetscheferna.<BR><BR><STRONG>Hinner inte planera</STRONG><BR> ? Problemet är att de ofta har en för stor arbetsmängd. De upplever att deras arbete styrs av akuta händelser som de får ta hand om med kort varsel och att de inte hinner planera sitt arbete, säger Åsa Sjöström Ross, arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket i Luleå.<BR>Förhållandena varierar lite från kommun till kommun och på olika arbetsplatser men är i stort desamma överallt.<BR>Sex av tio enhetschefer uppger att de inte hinner med sitt arbete och att arbetsuppgifterna samlas på hög. Var tredje enhetschef har haft problem med hälsan till följd av arbetet.<BR> ? Det är givetvis inte bra om folk blir sjuka av jobbet. Ett annat dilemma är att dessa chefer är nyckelpersoner när det gäller arbetsmiljöfrågor inom vård och omsorg. Ett väl fungerande arbetsmiljöarbete förutsätter att enhetscheferna har tid att identifiera och åtgärda risker för skada och ohälsa i arbete. Övriga anställda har också behov av ledare, säger Ross.<BR><BR><STRONG>Mer administration</STRONG><BR>Enligt de enkäter och samtal som hon genomfört med enhetscheferna så har det administrativa arbetet ökat.<BR> ? Kommunerna har dragit in på det administrativa stödet och det gör att enhetscheferna upplever att de gör fel saker. Det uppstår en rollkonflikt för enhetscheferna; arbetsgivaren måste vara tydlig i vilken roll cheferna har och vilka arbetsuppgifter de ska utföra, säger Ross.<BR>De sex kommunerna har nu fått denna kritik svart på vitt och dessutom krav på att förbättra situationen.<BR> ? Vad som behövs varierar från fall till fall, det viktiga är att man vidtar åtgärder, säger Åsa Sjöström Ross.<BR><BR><STRONG>Medveten om problemet</STRONG><BR>Marlene Furbäck är chef för Luleås äldreboenden och har därmed drygt 30 enhetschefer under sig. Hon är medveten om att situationen måste förbättras för enhetscheferna.<BR> ? Ja, och vi arbetar med det. Men problemen är individuella, olika chefer behöver olika typer av stöd, säger hon.<BR>Furbäck medger dock att enhetscheferna själva ofta pekar på att de belastas med allt mer administrativt arbete.<BR> ? Ja, många av cheferna har tagit upp det, säger hon.<BR><BR><STRONG>Flera anmälningar</STRONG><BR>Maine Carlsson är ordförande för SKTF på Luleå kommun. Facket har följt Arbetsmiljöverkets granskning av mellanchefernas arbetssituation.<BR> ? Den har ju föranletts av flera anmälningar till Arbetsmiljöverket. Det är känt att dessa chefer har en tuff situation där de kläms både uppifrån och nerifrån. Det har faktiskt blivit lite bättre på några ställen, säger Maine Carlsson.<BR>Hon är dock långt ifrån nöjd.<BR> ? Det är tufft att vara närmaste chef för kanske 30 personer där du ska vara personalen nära men samtidigt ha ett omfattande administrativt ansvar samt lönehantering. Det mest korkade man gjorde var ju att plocka bort löneassistenterna från organisationen. Vi kommer att kräva ett bättre administrativt stöd för enhetscheferna, säger Carlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om