Redan för ett år sedan rapporterade vi om prischocken på dieseln men det var ändå ingenting jämfört med nuvarande nivåer.
Efter en stegrande utveckling höjde nämligen drivmedelsbolagen dieselpriset med ytterligare 95 öre i måndags, vilket innebär rekorddyr diesel vid pump motsvarande 28.52 kronor litern.
Orsakerna är flera, däribland Ukrainakriget och den svaga kronan, men Malin Öhrlund, vd för Öhrlunds åkeri AB i Luleå och vice ordförande i Sveriges åkeriföretag Norr, pekar också på det höga skattetrycket och reduktionsplikten i Sverige.
– Sverige har historiskt haft väldigt höga skatter på drivmedel, vilket slår igenom ännu mer nu. De höga kraven på reduktionsplikten gör att priserna stiger ytterligare, då det är en begränsad tillgång på HVO (biobränsle).
Samtidigt menar hon att de skyhöga dieselpriserna påverkar åkeriföretagen olika, beroende på vilka marknadssegment de tillhör. Företag som Öhrlunds åkeri fraktar exempelvis mycket industriellt stål genom långa körningar i fjärrtrafik och då regleras fördyringarna av drivmedelstillägg.
– Det blir pengar som jag tar ut av kunden i stället. De ökade livsmedelspriserna beror ju på det också, liksom stålkostnaderna. Allt kopplas till stigande drivmedelspriser som måste tas av slutkunderna.
Däremot saknar ofta åkerier inom anläggningstransporter drivmedelstillägget, samma sak gäller de som sköter snöröjningen i statliga och kommunala upphandlingar.
– Ofta små åkeriföretag med bara några få bilar. De blir extra hårt utsatta, och det finns många såna företag i länet.
Öhrlund är kritisk mot Trafikverkets och kommunernas upphandlingar när det gäller vinterväghållningen.
– Trafikverket och kommunerna skiter i att priserna slår så hårt nu. De är inte intresserade av att omförhandla avtalen, trots att det nästan är som en ”force majeure” nu.
Därför befarar hon att många mindre åkeriföretag går under nu.
– Vi får se ökat antal konkurser, även de med drivmedelstillägg kan drabbas. Man måste ha en god likviditet i grunden, för indexeringen släpar efter också. Det är redan en lågmarginalsbransch, vi täljer inte guld inom åkerinäringen.
När det gäller reduktionsplikten är kravet i dag 30,5 procent biobränsle i dieseln, betydligt högre än i övriga Europa.
– EU:s standard ligger på 14 procent, så Sverige ligger över dubbelt så högt. Det rimliga vore om vi hade en EU-nivå både vad gäller skatter och reduktionsplikt. Vi vill också värna om miljön men tillfälligt behöver det göras något för att säga ”släcka branden”.
Även skattetrycket måste ses över, menar Öhrlund, inte minst när den tillfälligt borttagna energiskatten har återinförts.
– Hela branschen drabbas av andra skatter också och infrastrukturavgifter. Det behövs kanske en skatteväxling.
Dessutom hotas åkerinäringen på andra sätt.
– Vi är hårt konkurrensutsatta av utländsk trafik som tankar billiga drivmedel utanför Sverige, samtidigt som vi inte lyckas sälja våra tjänster till utländska aktörer.
M och SD kom med löften om sänkt skattetryck och minimerad reduktionsplikt inför höstens riksdagsval, så förväntningarna är höga på att den nya regeringen hjälper åkerinäringen nu.
– Det här var viktiga valfrågor och så snart regeringen har formerat sig måste detta prioriteras, säger Öhrlund.