Ett värdigt farväl av Viggen

Den sista tillsynen av ett Viggenplan i Sverige genomfördes på F 21 på torsdagen. Nu har planet ett år kvar att flyga innan det skrotas.
? Viggen är ett bra plan men Jas är mycket bättre. Och så är det lättare att serva, säger flygteknikern Tomas Andersson.

LULEÅ2004-12-10 06:30
Vid en ceremoni på F 21 på torsdagen genomfördes den sista tillsynen av ett Viggenplan i Sverige. Det var ett spaningsplan som gjordes i ordning för att klara flygningar under nästa år. Sedan väntar skrotning.<br> ? Vi fick Viggen till F 21 1979. Som mest har vi haft ett 60-tal plan här, säger Per Wikström som är chef för flygverkstaden som har 35 anställda.<br>Bara Jas som gäller<br>I fortsättningen är det bara Jas 39 Gripen som gäller. Och kanske några helikoptrar.<br> ? Läget är oklart och vi väntar på försvarsbeslutet eftersom det kommer att påverka hur många anställda vi ska ha, säger Per Wikström.<br>Mer mekanik i Viggen<br>Ett militärt flygplan får en genomgripande översyn efter 300 timmar i luften, i tid handlar det om var 18:e månad. För F 21 har det inneburit att man servat 250 Viggen under de 25 år som man haft planet.<br>Vilken skillnad är det då att arbeta med Viggen och Jas 39 Gripen? Flygteknikern Tomas Andersson säger så här:<br> ? Det är mer mekanik i Viggen. För att klara en översyn av det planet var man tvungen att kontrollera många olika detaljer. Dessutom var man tvungen att koppla in olika mätinstrument. Med Jas är det mycket enklare, man sätter sig i cockpiten och testar olika saker med planets egna instrument.<br> ? Det är som att genomföra tester på en modern bil, det är mycket enkelt och man får snabba svar.<br>Har du någon gång upptäckt något allvarligt fel?<br> ? Nej, det är oftast små fel som man hittar. Dessutom har planen flera backupsystem, tredubbel hydraulik bland annat så säkerhetssystemen är mycket bra.<br>En förlust för länet<br>Vilket plan tycker du är bäst?<br> ? Jas är ett fantastiskt bra plan och det har en stor potential, det går att utveckla programvaran så att planen blir ännu bättre.<br>Från 1972 fram till 1990 tillverkade Saab 329 Viggen. Än så länge har försvaret kvar ett 30-tal.<br>Verkstadschefen Per Wikström säger att det blir en förlust för länet när det sista Viggenplanet försvinner.<br> ? Det plan som vi har här är utrustat med värmekänsliga instrument. Det är det som används för att söka efter försvunna människor. Den utrustningen finns än så länge inte på Jas-planen.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om