Extrakontroll av tunga släp aktuell

Mer än hälften av de tunga lastbilssläpen i landet fick besiktas om i fjol och för tunga fordon är ombesiktning också vanlig.
? Det behövs en extra besiktning mitt i perioden, anser Staffan Grandin, Bilprovningen.

LULEÅ2006-01-31 06:30
Han är distriktschef i Norrbotten och medan han konstaterar att personbilsparken i länet står sig väl är det sämre med tunga fordon. Tunga fordon, bussar och stora lastbilar, rullar dessutom åtskilliga mil och många lastbilar drar tunga släp.<br>&nbsp;? Ett släp rullar 20.000 mil, kanske tio gånger mer än en personbil, kommenterar Staffan Grandin.<br>41 procent lastbilar<br>Statistiken från Bilprovningen visar inte bara utfallet av godkända fordon utan också andelen som med enkla fel fick underkänt utan krav på ombesiktning.<br>Det vi nu närmast redovisar gäller fordon eller släp som underkänts med större fel och där krav på ombesiktning ställts.<br>En andel på 41 procent av tunga lastbilar i Norrbotten behövde besiktas om. I riket gällde det 44 procent. Vad gäller bromsarna krävdes ombesiktning på 29 procent av tunga lastbilsparken i länet, i riket 30 procent.<br>Av tunga bussar i Norrbotten blev det ombesiktning på 36 procent, i riket 39 procent. På bromsar blev utfallet 24 procent i länet och riket.<br>Fler släp får anmärkning<br>Av tunga släp i Norrbotten underkändes 54 procent med krav på ombesiktning, i riket 53 procent. På bromsar blev utfallet 47 procent i länet, 46 procent i riket.<br>Det här inget bra utfall, konstaterar Staffan Grandin.<br>&nbsp;? Det är ju dessutom så att tid bokats, det har funnits möjlighet att förbereda sig, tillägger han.<br>Extra besiktning<br>Han uppger att det diskuterats att låta besikta tunga fordon och släp en extra gång under året. Han tycker det är en bra idé. Att så pass hög andel tunga fordon och släp måste ombesiktas tror han delvis beror på att ägaren inväntar besiktningen innan möjliga fel åtgärdas. Besiktningen blir felsökaren. Fast vid det laget har fordonet och släpet rullat långa sträckor.<br>Det finns en extra besiktning årligen av bromsar, fast den är frivillig. Staffan Grandin talar om en pliktskyldig extra besiktning av hela ekipage. Ivan Larsson, VD i Sveriges Åkeriföretag Norr, ställer sig inte avvisande.<br>&nbsp;? Kategoriskt är det svårt säga vare sig ja eller nej. Helt klart behövs en förbättring av de tunga fordonsekipagen. Det är ju ett ansvar för åkeriföretag att hålla dem i bra skick, säger han. En extra besiktning kanske skulle kunna infalla efter ett visst miltal, fast det blir svårt kontrollera när det infaller, resonerar Ivan Larsson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om