F 21-chefen byter Luleå mot Paris
Onsdag i nästa vecka är sista arbetsdagen för flottiljchefen Lars Jäderblom. Dagen därpå är det överlämning till efterträdaren Per Nilsson. Och sedan bär det av till ett nytt arbete i Paris. - Det känns bra att lämna F 21 efter regeringens besked att flottiljen får vara kvar.
Foto:
Liksom företrädaren Jan Otterström har Lars Jäderblom kämpat för F 21 och mot planer på nedläggning. Han säger att han varit trygg i övertygelsen om att flottiljen skulle få leva vidare utom vid ett tillfälle. Och det var när Svenska Dagbladet tidigare i år publicerade initierade uppgifter om att Försvarsmakten ville lägga ned flottiljen.Men vid ett ÖB-chefsmöte, ett möte med överbefälhavaren och cheferna för olika förband och flottiljer, blev Jäderblom lugnad. Att hans oro stillades berodde på det som ÖB sade: att det förslag som läckt ut bara var en hypotes i Försvarsmaktens genomlysning av sina verksamheter. Nästa steg var att göra samma analys när det gällde F 17 i Ronneby.- Det var olyckligt att uppgifterna om utredningen läckte ut för det skapade en stor oro bland de anställda. Speciell känsla
Han säger att han har en speciell känsla för F 21. Han kom dit 1985 för att göra militärtjänst som reservofficer. Efter utbildningen kom han upp till Luleå och F 21 minst en gång om året.Under den här tiden utbildade han sig till civilingenjör i maskinteknik på Chalmers. När han hade tagit sin examen sökte han sig till flygvapnet och utbildade sig till stridspilot. Han stationerades i Luleå 1991 och bodde där till 1996. Efter olika uppdrag på Högkvarteret blev han flygattaché i Washington i USA och därefter chef för F 21.Unika fördelar
Jäderblom säger att F 21 har unika fördelar som gör att flottiljens betydelse kommer att växa. I det sammanhanget talar han om det nära samarbete som flottiljen har med kollegerna i Rovaniemi och Bodø. - Vi har ett övningsområde som är världsunikt och till det kommer vårt nära samarbete med I 19 som är betydelsefullt för oss och värdefullt vid samövningar med andra länders flygvapen.Och så talar han om två internationella storövningar nästa år: ett nytt Nordic Air Meet och en Nato-övning som kallas Red Arrow.- Vi klarar de här övningarna tack vare vårt stora övningsområde, Vidselbasen och att vi har en stridsledningscentral placerad på F 21.Mot centralisering
Samtidigt som Jäderblom säger det talar han om den oro som han känner för att stridsledningscentralen kan komma att flyttas. Anledningen är förslag från Högkvarteret om centralisering. Den avgående F 21-chefen anser att situationen på F 21 talar emot det: där finns alla verksamheter samlade på ett ställe. Enligt Jäderblom skapar det den effektivitet som Försvarsmakten strävar efter. - Planerna på en centralisering av all stridsledning har skapat en oro bland de 70 personer som arbetar med stridsledning. Samma sak gäller för de 70 som arbetar med att utbilda värnpliktiga.Här syftar Jäderblom på ett förslag att flottiljernas värnpliktsutbildning ska centraliseras till Kvarn utanför Linköping. Han tycker att de planerna är lika felaktiga. I det sammanhanget talar han om det förslag till ny och effektivare organisation som Försvarsmakten skulle ha levererat för snart två veckor sedan. Det arbetet har flyttats fram och förslaget ska presenteras en bit in på nästa år.- Det är bra att Försvarsmakten får mer tid på sig för det gör att arbetet och underlaget kommer att bli bättre. Och helt klart kan vår verksamhet effektiviseras.När det gäller flygvapnets struktur har Jäderblom vidhållit sin ståndpunkt: både F 21 och F 17 i Ronneby bör finnas kvar med varsina två divisioner. Enligt Jäderblom är det ett minimum för att Sverige ska kunna åta sig internationella uppdrag. Men inte bara det, Lars Jäderblom säger att piloterna måste få ordentligt med flygtid för att upprätthålla sin kapacitet och förmåga.Det har de flesta inte i dag. Jäderblom talar om besparingar som gjort att den totala flygtiden på F 21 minskats från 5.500 timmar per år till 2.860. Det har gjort att många piloter bara får flyga några timmar per år.Enligt Jäderblom hotar det
F 21:s och även F 17:s förmåga att klara internationella uppdrag på några års sikt. Därför hoppas han att flottiljerna får mer resurser.Han har varit och är starkt engagerad i flottiljen och dess fortlevnad. Men snart lämnar han Luleå för ett uppdrag i Paris. Jäderblom ska arbeta vid EU:s
centrum för militära insatser i Tchad och Centralafrikanske republiken. Arbetat har han i sex månader, därefter ska han arbeta med internationella insatser på Högkvarteret i Stockholm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!