Norra hamn har hamnat i fokus igen. Skärgårdsbåtarna har flyttat till Södra hamn och lämnat ledig plats vid kajen. Det får nya intressenter att vädra morgonluft.
Samtidigt går Färjans (BBB) tillstånd ut 2015.
– Det stämmer men vi har för avsikt att ligga kvar. Vi kommer att söka ett nytt tillstånd, säger krögaren Johan Isaksson.
Han pekar på att bolaget Oliba AB lagt ned pengar i krogbåtens omgivningar.
– Vi har bland annat byggt en parkeringsficka och det har kostat enorma pengar. Dessutom har Färjan blivit en del av stadsbilden och vi har en verksamhet som uppskattas av Luleåborna, säger Isaksson.
Fredrik Sidevärn är en av tre delägare till Bistro Norrland i teatermagasinen. Krogen gjorde ett försök att få en flytbrygga vid kajen förra sommaren men fick nobben av kommunen.
– Vi är fortfarande intresserade, absolut. Jag tog kontakt med kommunen i frågan för två veckor sedan. Vi vill ha en servering på vattnet, säger Sidevärn.
Han tror dock inte att de planerna kan bli verklighet förrän 2016.
Grannen Hemmagastronomin är dock inte intresserade förklarar Simon Laiti.
– Nej, vi är nöjda med det vi har i dag. Men vi ser gärna fler aktiviteter med bryggor och båtar i området. Liv och rörelse är alltid positivt, säger han.
Både Laiti och Fredrik Sidevärn vill därmed att kryssningsbåten Laponia bereds fortsatt plats vid kajen.
Kommunen vill utveckla Norra hamn och har tillsatt två utredningar i saken, en för förändringar i närtid och en större utredning för hela hamnområdet inklusive Trekanten på längre sikt. Kuriren har talat med en rad tjänstemän på olika förvaltningar som är inkopplade i arbetet men alla säger att inget är klart.
– Men vår ambition är att behålla och utveckla båtlivet i Norra hamn, inte avveckla det, säger Per Hägglund på fritidsförvaltningen.