Kuriren har berättat om planerna att förbättra möjligheterna att lasta och lossa större fartyg i Luleås hamnar. Det är främst LKAB som vill öka kapaciteten att frakta järnmalm från Luleå men även SSAB har ett intresse av att kunna ta in större kol- och kokslaster för sin stålproduktion.
Det stora hindret är bristande djup i farleden (Sandöleden) in till Luleå. Dagens 10,9 meter gör att större fartyg inte kan lastas fulla om de ska anlägga Luleå.
Om farleden fördjupas skulle LKAB kunna fördubbla sin lastkapacitet i Luleå från 9 till 20 miljoner ton per år. Luleå skulle då på allvar kunna konkurrera med Narvik.
Planerna har EU:s stöd, kommunen fick nyligen ett bidrag på nära sex miljoner kronor för att driva projektet vidare och försöka få ett tillstånd till muddringen från miljödomstolen. Kommunen avser även att satsa nio miljoner i egna pengar. Både Trafikverket och LKAB bidrar också till projekteringen som ska vara avslutad i maj 2015.
Hamnstyrelsen har ställt sig bakom satsningen som på måndag tas upp av arbets- och personalutskottet.