Farligt gods föbjuds i centrum: "Vi måste omförhandla"

Omförhandling av priset och därmed dyrare transporter kan bli följden om Luleå kommun genomför ett trafikförbud för farligt gods över Bergnäsbron i Luleå.

Tankbilar med farligt gods kan komma att förbjudas köra över Bergnäsbron i Lule¨å.

Tankbilar med farligt gods kan komma att förbjudas köra över Bergnäsbron i Lule¨å.

Foto: Adam Ihse/TT

Luleå2021-10-21 16:07

Det är efter att länsstyrelsen stoppat bygget av Diös planerade kontors- och bostadkomplex vid den södra infarten till Luleå intill Bergnäsbron som Luleå kommun öppnar för en lokal föreskrift om ett förbud mot transporter med farligt gods. Ett förbud som får konsekvenser för transportföretagen.

– Då måste vi åka runt och det förlänger transportsträckan för oss. Vi måste ut till E4, över Gäddviksbron och sedan in till Kallax. Det är det som gör att det för oss blir dubbelt så långt, säger Urban Lindgren, trafikledare hos Burlink i Piteå.

Burlink kör flygbränsle från Luleå hamn till det civila flyget på Kallax flygplats och tar i dag vägen över Bergnäsbron. Tre-fyra transporter i veckan kör de i dag som följd av coronapandemin jämfört med omkring åtta transport i veckan före pandemin. Tvingas de nu köra den längre vägen kommer det att kosta mer.

– Transportkostnaden blir då den dubbla, omkring 2 000–3 000 kronor för den längre vägen. Kommer det ett förbud att köra där så måste vi gå till kunden och omförhandla priset, säger han.

I Luleå kommun finns det rekommenderade vägar till Luleå hamn. Det är E4, Bodenvägen, Älvsbyvägen och Svartöleden, men trots det används vägen över Bergnäsbron. 

– Jag tror att många kör den vägen för att det är närmare när man kommer söderifrån, men det är klart att det är bättre om man åker in andra vägen, säger Urban Lindgren.

Janne Skogqvist på Skogqvist olje och transport kör också över Bergnäsbron men i mindre omfattning. 

– Det är inte dagligen men kanske någon gång i veckan, så jag inte så värst drabbad av det där för vi har inga fasta körningar, säger han.

Han ser också att kostnaden kommer att öka om det blir ett förbud.

– Det blir en fördyring för kunden. Vi jobbar i en bransch med små marginaler så nog ser de en skillnad på prislappen. Kanske 1 500 kronor dyrare blir det, men beroende på hur mycket last man har så gör det mindre per ton eller kubik, säger Janne Skogqvist.

Norrbotten flygflottilj som kör transporter av drivmedel till det militära flyget ger ett klart besked hur de kommer att göra.

– Vi har sett de här rekommendationerna som kommit ut från kommunen. Vi kommer att göra så framöver att vi inte kommer att köra över Bergnäsbron utan regelmässigt köra runt, säger Jesper Sundström, kommunikationschef Norrbottens flygflottilj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!