Ferruform i bättre form efter branden

Idag för precis ett år sedan slog lågorna upp från Ferruform. Produktionen hölls uppe med speciallösningar. Alltjämt pågår uppbyggnaden, fabriken ska bli bättre än innan.

Väggar och tak. Byggnaden fick delvis återuppbyggas, på kuppen blev den större.

Väggar och tak. Byggnaden fick delvis återuppbyggas, på kuppen blev den större.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2016-02-01 06:01

Det kan ta till juni, 480 dagar från tiden för branden, innan allt är intrimmat. Det är ändå snabbt arbetat sett mot vad som behövt göras, menar ledningen.

Branden satte folk på prov.

– Vi har haft ett år som vi inte bad om, reflekterar vd Jan Trolleberg.

Kostnaderna, inklusive fördyrad produktion, landar i huvudsak på försäkringsbolag. Ska man säga något gott om konsekvenserna så har massor av entreprenörsanställda satts i arbete.

–  Någon vecka tillbaka fanns 62 personer här samtidigt, berättar Kurt Johansson, projektledare i återställningsarbetet.

Det ligger rör på golvet och italienska montörer pratar i mobiltelefon. Samtidigt sätter Tobias Luokkanen och Ari Lantto, från företaget Imtech, ihop en del till ventilationen.

– Det är många från Luleå här nu, berättar de.

Branden startade i förbehandlingen, en process innan målningen, kvällen den 1 februari. Byggnaden skadades. Målningen, som klarade sig undan elden, gick inte använda eftersom förbehandlingen och andra delar slagits ut. Farhågor fanns för att hela Ferruform skulle slukas.

– Jag kikade in genom en dörr , det var tillräckligt för att förstå omfattningen, säger Jan Trolleberg.

Verkstadschefen Mikael Einarsson berättar att sprinklersystem i annan del av fabriken sattes igång och dränkte pressen för tillverkning av chassikomponenter.

På morgonen var branden under kontroll. Produktionen vkom igång men målningen, och behandlingen innan, flyttades till tre företag i andra delar av landet.

Var det aktuellt att flytta jobb bestående?

– Scania visade tidigt att det inte fanns någon tvekan, allt skulle återställas, säger Jan Trolleberg.

I uppbyggnaden ingår allt från maskinutrustning till elförsörjning, ventilation, traverser samt bättre brandskydd och kemikaliehantering. Väggar och tak är på plats, på kuppen blev fastigheten större.

Gamla grejer ersätts av 2015 års teknologi.

–  Mycket blir bättre än innan, vi har vetat om bristerna och har kunnat ställa om, säger Mikael Einarsson.

Med allt på plats till våren går egna måleriet igång. Den inlejda målningen fasas ur efterhand. Gångna året var faktiskt ett bra år, sett till omständigheterna, menar Jan Trolleberg.

– Vi tappade ingenting i produktionen, vi tog ikapp allt innan semestern. Scania tappade ingen försäljning. Ingen kund drabbades. Efterfrågan såg bra ut hela hösten och det ser bra ut fram till semestern.

Läs mer:

Branden på Ferruform

Jobben i Luleå är inte hotade

Ferruform på banan igen

Hur blev det så?

År 1891 grundades en fabrik för tillverkning av järnvägsvagnar i Södertälje. Företagsnamnet var Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (Vabis). Senare började företaget tillverka bilar och lastbilar.

År 1900 bildades Maskinfabriksaktiebolaget Scania i Malmö för tillverkning av cyklar. Scania började senare producera bilar och lastbilar.

1902 byggdes den första lastbilen. 1911 gick Scania och Vabis ihop. Första bussen tillverkades. Produktionen av bilar, lastbilar och bussar fortsatte i Malmö och Södertälje.

Scania Ferruform i Luleå är ett dotterbolag till Scania. Fabriken invigdes 1968. Här tillverkas delar till tunga fordon. Grejerna skickas till Scanias fabriker i främst Frankrike, Holland och Södertälje.

Kärnan i tillverkningen i Luleå är bakaxelbryggor, sidobalkar, tvärbalkar och frontdetaljer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om