Det kan ta till juni, 480 dagar från tiden för branden, innan allt är intrimmat. Det är ändå snabbt arbetat sett mot vad som behövt göras, menar ledningen.
Branden satte folk på prov.
– Vi har haft ett år som vi inte bad om, reflekterar vd Jan Trolleberg.
Kostnaderna, inklusive fördyrad produktion, landar i huvudsak på försäkringsbolag. Ska man säga något gott om konsekvenserna så har massor av entreprenörsanställda satts i arbete.
– Någon vecka tillbaka fanns 62 personer här samtidigt, berättar Kurt Johansson, projektledare i återställningsarbetet.
Det ligger rör på golvet och italienska montörer pratar i mobiltelefon. Samtidigt sätter Tobias Luokkanen och Ari Lantto, från företaget Imtech, ihop en del till ventilationen.
– Det är många från Luleå här nu, berättar de.
Branden startade i förbehandlingen, en process innan målningen, kvällen den 1 februari. Byggnaden skadades. Målningen, som klarade sig undan elden, gick inte använda eftersom förbehandlingen och andra delar slagits ut. Farhågor fanns för att hela Ferruform skulle slukas.
– Jag kikade in genom en dörr , det var tillräckligt för att förstå omfattningen, säger Jan Trolleberg.
Verkstadschefen Mikael Einarsson berättar att sprinklersystem i annan del av fabriken sattes igång och dränkte pressen för tillverkning av chassikomponenter.
På morgonen var branden under kontroll. Produktionen vkom igång men målningen, och behandlingen innan, flyttades till tre företag i andra delar av landet.
Var det aktuellt att flytta jobb bestående?
– Scania visade tidigt att det inte fanns någon tvekan, allt skulle återställas, säger Jan Trolleberg.
I uppbyggnaden ingår allt från maskinutrustning till elförsörjning, ventilation, traverser samt bättre brandskydd och kemikaliehantering. Väggar och tak är på plats, på kuppen blev fastigheten större.
Gamla grejer ersätts av 2015 års teknologi.
– Mycket blir bättre än innan, vi har vetat om bristerna och har kunnat ställa om, säger Mikael Einarsson.
Med allt på plats till våren går egna måleriet igång. Den inlejda målningen fasas ur efterhand. Gångna året var faktiskt ett bra år, sett till omständigheterna, menar Jan Trolleberg.
– Vi tappade ingenting i produktionen, vi tog ikapp allt innan semestern. Scania tappade ingen försäljning. Ingen kund drabbades. Efterfrågan såg bra ut hela hösten och det ser bra ut fram till semestern.
Läs mer: