Ferruform hyr en del av KF-lagret, rakt över vägen, och där finns tillverkning, så kal-lad rullformning, av sidobalk.
När Björkskataleden planerades invände Ferruform mot att det skulle bli stor trafik mellan fabriken och KF-lagret.
Bolaget kom i kläm. Det slutade med en omväg för att slippa lagret och Ferruform. Omvägen placerade i sin tur Beijers i kylan.
Det här var en het fråga såväl hos företag som bland politiker.
Vems ärenden gick kommunledningen?
Nya bud
I ett förslag som presenteras i Ferruforms personaltidning framgår att bolaget tänker flytta över rullformningen till den egna fabriken.
- Om det blir så vet vi inte, det är ett tänkbart scenario, säger Ferruforms vd Lennart Wiksten.
- Visst hade det varit bra om leden skulle gå förbi oss och Ferruform. Bra för oss och våra kunder, säger Lars-Erik Forsgren, butikschef i Beijers.
Lennart Wiksten håller fast vid att Björkskataleden inte ska gå förbi Ferruform och lagret.
- Vi har ju haft verksamhet där och kommer under ett antal år att ha det. Varje åtgärd för att minska risken för en olycka är lätt att ta. Det är viktigt att ha en trafiksituation som är säker.
"Kaos"
Coop har organiserat om lagerhanteringen och släppt logistiken till Bilfrakt Botnia AB.
Verksamhet bedrivs alltjämt. Från terminalverksamheten ogillades förslaget att dra Björkskataleden förbi lagret och den inställningen kvarstår.
- Det hade blivit kaos om det blivit så, men politikerna lyssnade ju till sist, säger Per Wårell, platschef vid Bilfrakt Botnia AB.
Kommunalrådet Karl Petersen tänker inte riva i frågan.
- Absolut inte. Verksamheten det handlar om är ju industri och skulle Ferruform flytta kommer annan industri in. Vi vill inte ha genomfartstrafik dit.