Finansministern meddelade storsatsningar i Norrbotten

Under onsdagen besökte finansminister Mikael Damberg (S) LuleÄ för att presentera ett paket för att svensk industri ska bli vÀrldsledande. "LuleÄ hamn har haft en historisk roll i industrialiseringen och framöver kommer det bli en Ànnu större roll", sÀger Mikael Damberg.

"Politiken mÄste orka med", sade finansminister Mikael Damberg (S) pÄ frÄgan om den kommande lÄgkonjunkturens pÄverkan pÄ de stora industrisatsningarna.

"Politiken mÄste orka med", sade finansminister Mikael Damberg (S) pÄ frÄgan om den kommande lÄgkonjunkturens pÄverkan pÄ de stora industrisatsningarna.

Foto: Sanna Orneklint

LuleÄ2022-08-10 15:24

Regeringens paket omfattar frĂ€mst tre delar, ett ökat tempo av industrins omstĂ€llning, möjliggörande av klimatinvesteringar genom gröna kreditgarantier samt att göra Sverige till ett av de första lĂ€nderna i vĂ€rlden att lagra klimatutslĂ€pp med ett statligt stödsystem. 

Totalt kommer regeringen satsa 900 miljarder kronor de kommande Ă„ren pĂ„ att göra Sverige till en vĂ€rldsledare inom industrin. 

– Den svenska industrin gĂ„r före globalt och vi ska fortsĂ€tta utveckla industriklivet. För det behöver vi utbildad personal och att satsa pĂ„ utbildning Ă€r en viktig komponent. LTU Ă€r absolut avgörande men ocksĂ„ yrkesutbildningar samt att locka internationell expertkompetens, sĂ€ger finansminister Mikael Damberg (S). 

Finansminister Mikael Damberg (S) besöker Àven Stora NoliamÀssan i PiteÄ under onsdagen.
Finansminister Mikael Damberg (S) besöker Àven Stora NoliamÀssan i PiteÄ under onsdagen.

De stora industrisatsningarna innebĂ€r mĂ„nga fler arbetstillfĂ€llen och finansminister Mikael Damberg ser det som en positiv frĂ„ga att framöver locka fler att flytta upp till Norrbotten. 

– Företagen har ett ansvar givetvis, men Ă€ven satsningar som infrastrukturen, dĂ€ribland Norrbotniabanan, Ă€r centrala. Även ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen och sĂ„klart utbildningar, förklarar Mikael Damberg. 

Och Norrbotniabanan var nĂ„got som finansministern belyste sĂ€rskilt. 

– Hade det inte blivit ett regeringsskifte under 2006 hade Norrbotniabanan sannolikt varit i bruk i dag, men vi gör ett omtag och vi gör det nu, sade finansministern under presstrĂ€ffen. 

Enligt Konjunkturinstitutets (KI) senaste prognos kommer hushĂ„llen dra ner pĂ„ sin konsumtion under hösten och vintern, nĂ„got som gör att den svenska ekonomin spĂ„s gĂ„ in i en lĂ„gkonjunktur nĂ€sta Ă„r. 

– Det Ă€r tuffare tider som vĂ€ntar, det gĂ„r lite bĂ€ttre i Ă„r men under nĂ€sta Ă„r kommer det bli tuffare. DĂ€rför Ă€r satsningar i den ekonomiska politiken sĂ„ viktig. Politiken mĂ„ste orka med, sĂ€ger Mikael Damberg. 

"Politiken mÄste orka med", sade finansminister Mikael Damberg (S) pÄ frÄgan om den kommande lÄgkonjunkturens pÄverkan pÄ de stora industrisatsningarna.
"Politiken mÄste orka med", sade finansminister Mikael Damberg (S) pÄ frÄgan om den kommande lÄgkonjunkturens pÄverkan pÄ de stora industrisatsningarna.

Hur planerar Regeringen att kompensera för de som drabbas av ökade priser och den höga inflationen? 

– Kriget i Ukraina har drivit upp priserna och trots att det frĂ€mst pĂ„verkar de baltiska lĂ€nderna pĂ„verkar det givetvis Sverige ocksĂ„. Det Ă€r dĂ€rför inte lĂ€ge att slarva med ekonomin just nu. Det finns partier som lovar sĂ€nkningar som de kanske inte kommer kunna leva upp till. 

Under onsdagen besöker Ă€ven finansministern Stora NoliamĂ€ssan i PiteĂ„. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!