Bygget av den nya restaurangen som ska rymma cirka 225 matgäster inomhus och cirka 200 gäster utomhus, är redan igång på campingen i Karlsvik.
– Det här kommer att bli superhäftigt. Tänk bara vilken utsikt över älven våra mat- och bargäster kommer att få både vinter och sommartid, säger krögaren Christian Gillros och pekar mot utsikten.
Han är redan nu restauratör för Kolarens kafé och Kaj baren på campingområdet samt Byns kök i Sunderbyn.
– Visst, det är mycket arbete, men jag ser det som en livsstil, säger han.
Den nya restaurangen som går under arbetsnamnet "Nomad" kommer att öppna den 1 december med julbord för att sedan nischa sig mot nordisk, vällagad husmanskost av lokala råvaror. Restaurangen kommer även att innehålla en konferensdel och ha öppet i stort sett året runt och servera frukost, lunch och middag.
– Vi har redan nu en del vinterturister och de har framför allt efterfrågat en restaurang på området med svensk husmanskost. Nu har vi också slutit ett treårsavtal med den franska researrangören FRAM som från och med den 21 december kommer att flyga direkt mellan Paris och Luleå en gång i veckan där gästerna ska bo här på First Camp, säger Charlotta Nilsson, destinationschef i Karlsvik.
Hon har sedan hon började som chef för campingen för fyra år sedan sett potentialen för ökad vinterturism i Luleå.
– Vårt läge är unikt, bara 20 minuter från flygplatsen men ändå mitt i skogen. Vår vision är att locka lika många Luleåbor till oss som Gråsjälören gör vintertid. Därför för vi samtal med kommunen om att även få en isväg plogad till Karlsvik. Det vore drömmen, säger hon.
Förutom restaurangen byggs även en helt ny bastu vid älven som ska rymma 40 badare. Den gamla vedbastun på området kommer dock att finnas kvar eftersom den är uppskattad.
– Bastun kan hyras av alla. Du behöver inte bo på campingen, betonar Charlotta Nilsson.
Förutom satsningen i Luleå har First Camp även förvärvat en resort i finska Rovaniemi för 700 miljoner kronor.
– Många turister upplever att det blivit trångt och överbelagt i Rovaniemi och efterfrågar nya platser att besöka i norra Norden. Därför satsar vi nu i Luleå, förutom i norra Finland. Nästa steg är att locka turister till Luleå under hösten med specialsydda program, säger Johan Söör.