Fisken ska få fart på flyget

Kallax Cargo lyfter. Premiärflygningen sker den 24 februari. Det är norsk lax som ska flygas till Asien en gång i veckan.
Flygningarna ska gå via Liège i Belgien.
? Vi vill helst flyga via Ryssland men de tar ut för höga avgifter, säger Stig Winter på Nordnorsk Spedition i Narvik.

LULEÅ2004-02-12 06:30
Det är amerikanska Polar Air Cargo som ska svara för transporterna av den norska laxen. Avgångstiden är satt till 09.15 på tisdagar. Flygbolagets Boeing 747 F flyger till Liège i Belgien och sedan vidare till Seoul. Därifrån flygs fisk vidare till Taipei och Tokyo.<br> ? Vår tanke är att ha en avgång i veckan i tre till sex månader. Sedan gör vi en utvärdering, målet är att ha två avgångar i veckan, säger Stig Winter.<br>Nordnorsk Spedition använder fyra lastbilar för att frakta lax och andra varor från Nordnorge till Kallax. Förutom fisk rör det sig bland annat om solceller.<br>Mest lax<br>Men större delen av lasten kommer att utgöras av lax, cirka 80 ton. Det ska jämföras med den årliga norska exporten av lax till Japan som ligger på 2.000 ton. Den här fisken når i dag Japan och övriga Asien via transporter från Frankfurt i Tyskland.<br> ? Det är ingen större prisskillnad att flyga lax via Kallax jämfört med att ta den till Frankfurt och vidare till Asien. Men leveranstiden är kortare, 24 timmar, säger Stig Winter.<br>Han säger att leveranstiden blir ännu kortare om man flyger via Ryssland. Det rör sig om mellan 8?10 timmar jämfört med flygningar via Liège.<br> ? Det pågår internationella förhandlingar med Ryssland om flygavgifterna och i väntan på att de blir lägre kommer Polar Air Cargo att flyga via Liège.<br>Ny marknad<br>Stig Winter säger att den norska fiskindustrin har stora förhoppningar att dessa förhandlingar går i lås. För när de gör det kommer en ny marknad att öppnas.<br> ? Det finns fisk som man inte tar hand om i dag eftersom den kräver mycket kort leveranstid. Men om flygningar över Ryssland blir billigare kommer man att kunna ta tillvara helt nya fisksorter. Och då ökar behovet av flygningar från Kallax till Asien.<br>Att flygningarna kommer igång beror inte bara på den norska fiskindustrin. Polar Air Cargo kommer att fylla returflygningarna från Asien med olika typer av varor som ska levereras till företag i Europa.<br>Glädje på Kallax<br>På Kallax Cargo är man glada över att flygningarna äntligen kommer igång.<br> ? Det är flera företag som är intresserade av att flyga via Kallax. De som är intresserade vill avvakta och se hur verksamheten fungerar när fraktflyget kommer igång. Men jag är övertygad om att vi kommer att få fler bolag som kommer att trafikera Kallax, säger Göran Remahl som är chef för Kallax Cargo.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om